جهان

روسیه مدعی حمله اوکراین به نواحی مرزی این کشور شد

این حمله درست چند روز پس از دستور ولادیمیر پوتین به اداره امنیت فدرال روسیه برای تقویت کنترل نوار مرزی با اوکراین روی می‌دهد.

مقامات روسیه روز پنجشنبه ۱۱ اسفند «عوامل خرابکار» اوکراین را به رخنه در نواحی غربی روسیه و حمله به روستاییان منطقه متهم کردند. اوکراین این اتهام را رد کرده و هشدار داده که روسیه ممکن است به این بهانه حملات خود را تشدید کند.

هنوز ابعاد این حادثه که ظاهرا در نواحی مرزی استان بریانسک در غرب روسیه روی داده است مشخص نشده و معلوم نیست آیا هدف این حمله نفوذی به درون خاک روسیه، تاسیسات یا اهداف استراتژیک باشند.

اگر وقوع این حمله تایید شود، همچون حمله پهپادی چند روز پیش، به‌نظر می‌رسد اوکراین قصد دارد که علاوه بر برملا کردن نقاط ضعف دفاعی روسیه، کرملین را تحقیر کرده و به نارضایتی در میان مردم آن کشور دامن بزند.

ولادیمیر پوتین، ر‌ئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه در یک نشست خبری ویدئویی، «تروریست‌های» اوکراینی را به رخنه در خاک این کشور متهم کرد و گفت آن‌ها به شکل عمدی غیرنظامیان از جمله کودکان را هدف گرفته‌اند.

او افزود: «این یک مورد دیگر از حملات تروریستی و یک جنایت دیگر بود. آن‌ها به قلمرو ما در جوار مرز رخنه کرده و به سوی غیرنظامیان آتش گشودند».

پوتین خاطرنشان کرد حمله «نئونازی‌ها» به استان بریانسک ثابت می‌کند که «عملیات ویژه نظامی» روسیه در خاک اوکراین تصمیم درستی بود و افزود: «بار دیگر تکرار می‌کنم، آن‌ها موفق نخواهند شد و ما آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی می‌کنیم».

کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین روز جمعه جلسه شورای امنیت ملی روسیه را فرا می‌خواند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد احتمال تغییر وضعیت جنگ در اوکراین تحت تاثیر حمله خرابکارانه در استان بریانسک گفت: «در حال حاضر نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنیم».

او افزود که ولادیمیر پوتین برنامه سفرش به جنوب روسیه را لغو کرده و هم اکنون در حال بررسی گزارش‌های فرماندار استان بریانسک از وضعیت منطقه است.

این حمله درست چند روز پس از دستور ولادیمیر پوتین به اداره امنیت فدرال روسیه برای تقویت کنترل نوار مرزی با اوکراین روی می‌دهد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، ادعای دولت روسیه را یک «اقدام تحریک‌آمیز کلاسیک» توصیف کرد و گفت: «روسیه قصد دارد با ترساندن مردم خود حمله به یک کشور دیگر و افزایش فقر پس از یک سال جنگ را توجیه کند».

او افزود که اگر چنین حمله‌ای روی داده باشد کار پارتیزان‌های روس است.

مقامات و نهادهای امنیتی روسیه تاکنون جزئیات این حمله را مشخص نکرده‌اند. خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از اداره امنیت فدرال روسیه گزارش داد: «درگیری مسلحانه با یک واحد خرابکاری در استان بریانسک روی داده و تا نابود کردن تمامی اوکراینی‌های ناسیونالیست که از مرز عبور کرده‌اند ادامه خواهد داشت».

پلیس و مقامات محلی در استان بریانسک به خبرگزاری تاس گفتند که مهاجمان حدود شش نفر را به گروگان گرفته‌اند و در تیراندازی آن‌ها به سوی یک خودروی غیرنظامی یک مرد کشته و یک پسرخردسال مجروح شده است.

به گفته فرماندار استان بریانسک، بر اثر اصابت یک پهپاد اوکراینی، یک خانه در روستایی به نام «سوشانی» آتش گرفته است.

روز سه‌شنبه نیز چند نقطه در خاک روسیه هدف حملات پهپادی قرار گرفت و به گفته مقامات محلی در مسکو، یکی از پهپادها در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مسکو رهگیری و در آسمان منهدم شد. مسکو، اوکراین را مسئول این حمله معرفی کرد.

یک مقام ضد اطلاعات ارتش اوکراین روز سه‌شنبه گفت که این پهپادها را روس‌ها شلیک کرده و اوکراین هیچ دخالتی دراین ماجرا نداشته است.

او افزود که گروهی به نام «واحد داوطلبان روس» با انتشار ویدئویی مسئولیت این حملات پهپادی را پذیرفته و از مردم روسیه خواسته‌اند شورش کنند.

«واحد داوطلبان روس» خود را یک تشکیلات داوطلب در نیروهای مسلح اوکراین معرفی می‌کند. اطلاعات چندانی در مورد این گروه وجود ندارد و مشخص نیست آیا با ارتش اوکراین ارتباط دارد یا نه. در بیانیه ویدئویی اين گروه مشخص نیست که واقعا این حملات را انجام داده باشد و معلوم نیست که اهداف حملات دقیقا چه بوده‌اند.

یورو نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا