آذربایجانایران

قتل ناموسی دیگر در ایران؛ زن جوان کنار رودخانه سر بریده شد

مدت کوتاهی از قتل‌های ناموسی اخیر در ایران نگذشته است که گزارش‌های منتشر شده از قتل‌های ناموسی جدید نشان می‌دهد که در فقدان تدابیر قانونی لازم، این تهدید سنتی زنان ایران را هر لحظه در معرض خطر قرار می‌دهد.

چندی پیش خبری مبنی بر اینکه مردی به اسم حبیب، در آبادان سر همسر خود را به دلیل آنچه «خیانت» عنوان کرده، برید و خود را به پلیس معرفی کرد، در فضای مجازی منتشر شد.

فاطمه برحی، ۱۹ ساله، اسم زنی‌ست که در تاریخ یکشنبه شب، ۲۵ خرداد، از سوی شوهرش که در عین حال پسر عمویش بوده به اتهام خیانت سر بریده شده است.

این در حالیست که یکی از بستگان فاطمه چیز دیگری را بیان می‌کند. بر اساس اظهارات این فامیل فاطمه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده:  «خواهر فاطمه چند سال پیش با برادر قاتل ازدواج کرده بود و نتیجه این وصلت چیزی نبود جز صورتی همیشه کبود از ضرب و شتم! سقط جنین بر اثر ضربه هایی که بر تنش فرود آمده بود و سرانجام زنی دلمرده که رنگ رخسارش خبر می دهد که او را امیدی به زندگی نیست.»

بر اساس گفته‌های این فامیل نزدیک، «فاطمه نمی خواست به سرنوشت خواهرش دچار شود، چرا[که] این برادر هم دست کمی از آن یکی نداشت و فاطمه ریر فشار خشونت جسمی و روانی بود!»

آو می افزاید: «از این رو چند ماه بعد از عقد اجباری، با کمک یکی از دوستانش (دختر) فرار می کند. فاطمه به مشهد پناه می برد و گویا به خانه امنی می رود و شرح ماوقع می کند.»

این در حالیست که «مدتی بعد، نه شوهرش که پدرش (چگونگی اش مشخص نیست) او را می یابد و به آبادان، به قتلگاهش می برد!»

فامیل فاطمه می‌گوید که «پدر یادش است که چگونه سر خواهرش (عمه فاطمه) را که شوهرش به حبس ابد محکوم شده بود و زن طلاق می خواست را با برچسب خیانت بریدند، از این رو برای مرگی آسان تر به دخترش سم می خوراند، اما مادر فاطمه می فهمد و نجاتش می دهد!»

پس از این تلاش نا فرجام در قتل فاطمه برحی از سوی پدرش، شوهر فاطمه با بردن او به کنار رودخانه بهمن‌شیر با یک کارد سر از تن این زن جوان جدا می‌کند.

طبق گزارش‌های مختلفی که از سوی رسانه‌های ایران منتشر می‌شود، هر سال بیش از ۴۰۰ قتل ناموسی در ایران به‌وقوع می‌پیوندد که چیزی حدود ۲۰ درصد از کل قتل‌ها و ۵۰ درصد از قتل‌های خانوادگی در این کشور را شامل می‌شود.

در این زمینه، بر اساس گزارش سال ۱۳۸۸ پلیس ایران، فقط در شهر احواز، ۱۵ زن به خاطر دغدغه‌های ناموسی قربانی شدند که این تعداد، معادل ۲۴.۵ درصد از کل قتل‌هایی‌ست که در این سال در احواز رخ داده‌است.

طبق گزارش‌ها و تحقیقات مختلفی که در این زمینه انجام پذیرفته قتل‌های ناموسی در مناطق با بافت اجتماعی قبیله‌ای و عشیره‌ای مثل احواز، کردستان، ایلام و سیستان‌ و ‌بلوچستان بیشتر از دیگر نقاط کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا