ایرانجهان

کاخ سفید: اعدام‌های هولناک اخیر، عزم ما را برای اجماع فزاینده علیه حکومت ایران تقویت می‌کند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه از اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد استقبال کرد و گفت، اعدام‌های «هولناک» اخیر در این کشور عزم جامعه بین المللی را برای پاسخگو کردن حکومت ایران تقویت می‌کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است: «امروز در یک رأی گیری تاریخی، سازمان ملل متحد در واکنش به سرکوب سیستماتیک زنان و دختران توسط حکومت ایران، (جمهوری اسلامی) ایران را از کمیسیون مقام زن اخراج کرد.»

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشستی به اخراج جمهوری اسلامی از عضویت در کمیسیون مقام زن رای داد. این شورا که ۵۵ عضو دارد، با ۲۹ رای موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع، جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل کنار گذاشت.

جیک سالیوان این رای گیری را نشانه دیگری از اجماع فزاینده بین‌المللی در قبال جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگو کردن این حکومت دانست.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد، آمریکا با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان همکاری می کند تا (حکومت) ایران را به دلیل اقداماتش علیه مردم این کشور به ویژه معترضان مسالمت آمیز، زنان و دختران و کمک به خشونت علیه مردم اوکراین و همچنین اقدامات بی‌ثبات کننده در سراسر منطقه خاورمیانه پاسخگو کند.

جیک سالیوان در ادامه به اقدامات ایالات متحده و کشورهای همپیمان آن علیه جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر اشاره کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پایان بیانیه خود تصریح کرده است: اعدام‌های هولناک اخیر در تهران تنها عزم ما را برای گسترش اجماع فزاینده و پیگیری همه سازوکارهای ممکن برای پاسخگو کردن حکومت ایران و مقامات آن که مسئول این جنایات هستند، تقویت می‌کند.

طی روزهای گذشته دو جوان با نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد به ترتیب بعد از ۷۵ روز و ۲۳ روز بازداشت اعدام شدند. در همین حال،‌فعالان مدنی و مدافع حقوق بشر در ایران نسبت به اجرای قریب الوقوع حکم اعدام محمد بروغنی، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که سونیا شریفی، نوجوان آبدانانی که هم‌اکنون در کانون اصلاح و تربیت ایلام در بازداشت به‌سر می‌برد، به «محاربه» متهم شده است.

کامالا هریس: صدای زنان ایران شنیده خواهد شد

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در توییتی از اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد استقبال کرد.

او در توییتی نوشته است: «رای امروز به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد یک پیروزی برای معترضان در ایران و همه کسانی است که در کنار آنها ایستاده‌اند. پیام غیرقابل انکار این است: جهان گوش می‌دهد و اقدام می‌کند. صدای زنان و دختران ایران شنیده خواهد شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این رای‌گیری را « شدیدا محکوم» کرده و آن را «اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد کننده رویه‌ای نادرست در این نهاد بین المللی» دانسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا