fa

رنج شهروندان و گردشگران آستارا از نبود آب!

قطعی و افت مکرر فشار آب در شهر و برخی روستاهای آستارا، شهروندان و گردشگران این منطقه گردشگرپذیر را رنج می دهد و تامین زیرساخت ها و تقویت شبکه های توزیع آن ضروری است.

فصل تابستان زمان اوج حضور گردشگران و مسافران داخلی و خارجی در شهرستان مرزی بندر آستارا است و بسیاری از گردشگران، تعطیلات آخر هفته را نیز برای سفر به این منطقه زیبا مغتنم می‌شمارند اما نبود آب و قطعی مکرر آن در اماکن اقامتی، میهمانان و شهروندان را کلافه کرده است.

گلایه گردشگران و شهروندان

حمید مروتی که از تبریز به آستارا آمده است، روز گذشته (جمعه) قطعی چند ساعته آب را شایسته این منطقه گردشگرپذیر ندانست و گفت: نبود آب در هوای شرجی و تابستان گرم، بسیار آزاردهنده است و این مشکل باید ده‌ها سال قبل حل می‌شد.

نسترن فانی نیز که به همراه خانواده از تهران به آستارا مسافرت و در یکی از مسافر کاشانه‌های این شهر اقامت کرده است، گفت: نبود آب در دیاری که به شهر باران معروف است، توجیهی ندارد و من نمی دانم مسئولان این شهرستان چه پاسخی برای شهروندان و گردشگران دارند.

او افزود: معرفی جاذبه‌های گردشگری آستارا توسط رسانه‌ها و تبلیغات‌های مختلف، گردشگران را به این سرزمین زیبا می‌کشاند، اما قطعی آب شرب و حمام هتل و مسافرخانه، به هیچ وجه قابل قبول نیست و این معضل به یقین در کاهش گردشگر و کم رونقی صنعت گردشگری تأثیر خواهد گذاشت.

یکی از خوار و بار فروشان مستقر در فلکه گاز آستارا نیز گفت: هیچ انسان عاقلی نیاز به آب سالم را در این هوای گرم کتمان نمی‌کند و در مواجهه با گردشگران، از اینکه آب شهر به طور مستمر و ساعت‌ها قطع می‌شود، به جای مسئولان اظهار شرمندگی می‌کنیم.

وی افزود: هر مسئولی وارد آستارا می‌شود، جملاتی راجع به سد لاستیکی و وعده‌های ساخت آن مطرح می‌کند و بعدها بدون اینکه تأثیر مثبتی به عمران این شهرستان داشته باشد، می‌رود و این وضعیت نگران کننده است.

قطعی آب

ساخت سد لاستیکی

پاسخ شرکت آب و فاضلاب شهری

علی رضا ملکی نژاد مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری آستارا نیز گفت: افت فشار و قطعی آب در شهر گزارش می‌شود و ظرفیت تولید تنها تصفیه خانه آب آستارا ۱۸ هزار متر مکعب در روز است و با افزایش گردشگر و مصرف آب، توان تولید تصفیه خانه افزایش نمی‌یابد.

وی ادامه داد: مصرف آب در روزهای پر مسافر حدود ۳۵ درصد بیشتر از ظرفیت تولید آن است و این امر موجب افت فشار و قطعی آب در شهر می‌شود و اگر خانوارها و گردشگران، مصارف خود را مدیریت و صرفه جویی کنند، مشکل رفع خواهد شد.

ملکی نژاد بیان کرد: آب آستارا از رودخانه بهارستان تأمین می‌شود و برای تأمین آب مورد نیاز این شهر با دورنمای سال‌های آینده، باید با تلاش مسئولان محلی و استانی، از رودخانه آق چای نیز آب به تصفیه خانه منتقل شود.

آستارا که بر اساس اطلاعات موجود، با یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر بارش در سال، یکی از نقاط پربارش منطقه است، این روزها با قطع مکرر و افت فشار آب مواجه است و این مشکل، شهروندان را به عنوان میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی، آزار می‌دهد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت با جمهوری آذربایجان هم مرز واقع است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا