آذربایجانایران

وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه؛ بی تفاوتی دولت و مطالبه رهاسازی حقابه‌ی دریاچه اورمیه در بهمن و اسفند

طی سالهای اخیر وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه یکی از اصلی ترین دغدغه ملت آذربایجان بوده است ورهاسازی حقابه‌ی دریاچه اورمیه و تالاب‌های اقماری آن در ماه‌های بهمن و اسفند یکی از مطالبات جدی فعالان محیط زیست و جامعه مدنی آذربایجان می‌باشد.

در ماه‌های بهمن و اسفند به دلیل عدم نیاز بخش کشاورزی از یک سو و جاری بودن جریانات پایه‌ی رودخانه‌ای از سوی دیگر، شرایطی را فراهم می‌کند که اگر حقابه‌ی دریاچه‌ی اورمیه با دبی حداکثری از طریق سدهای مخزنی حوضه آبریز این دریاچه رهاسازی شود، قطعا بیشترین حجم آب رهاسازی‌شده به بستر دریاچه اورمیه و تالاب‌های اقماری آن خواهد رسید.

 

بهمن و اسفند و حتی اوایل فروردین ایامی هستند که در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی -که ۹۰ درصد حوضه‌ی آبریز دریاچه در آنجا قرار دارد- به ‌دلیل برودت هوا فعالیت‌های کشاورزی انجام نمی‌شود. بنابراین می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که حقابه‌ی دریاچه‌ی اورمیه از سدها را که بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب می‌شود، در این ایام به ‌طرف بستر دریاچه‌ی اورمیه رهاسازی کرد‌.

 

همچنین به ‌علت حجم انباشته شده‌ی برف در ماه‌های پایانی فصل زمستان در حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی اورمیه مانند جیغاتی (زرینه‌رود)، تاتائو (سیمینه‌رود)، مهاباد چای، شهر چایی، گادارچایی و… می‌توان با تقریب نزدیک به یقین، مقدار آب تجدیدپذیر حوضه‌های آبریز مذکور را محاسبه کرد، سپس سهم دریاچه‌ی اورمیه از هر حوضه را در همین ایام رهاسازی کرد.

 

گفتنی است در حوضه‌ی آبریز دریاچه اورمیه شاهد نزول بارش‌های خوبی هستیم که تا زمان تنظیم این گزارش، مقدار بارش نازل‌شده عدد ۱۴۰ میلی‌متر از ابتدای سال آبی را رد کرده و تقریبا نزدیک به مقدار متوسط در درازمدت شده است.

در این میان انتظار می‌رود با توجه به شرایط آبی طبیعی حاکم بر حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی اورمیه، استاندار استان آذربایجان‌غربی که مسئولیت ستاد احیای دریاچه‌ی اورمیه را نیز بر عهده دارد، با تشکیل یک ستاد ویژه و همکاری مستمر با دستگاه‌های استانی زیرمجموعه‌ی وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در همین ایام پایانی فصل زمستان رهاسازی آب از سدهای مخزنی مانند سد بوکان، سد مهاباد، سد سیلوه، سد چپرآباد، سد شهرچای و… را به سمت بستر دریاچه اورمیه را شروع نمایند.

در سالهای گذشته حقابه دریاچه اورمیه با تاخیر و در ماه اردیبهشت رهاسازی شد. همین امر موجب شد تا رهاسازی حقابه‌ی دریاچه اورمیه در فصل بهار هیچ‌گاه به طور کامل نصیب دریاچه نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا