ایران

عفو بین‌الملل: دست‌کم ۲۳ کودک در اعتراضات جاری در ایران کشته شده‌اند

بنا بر اعلام سازمان عفو بین‌الملل در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۱ مهر، در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران در پی کشته شدن مهسا امینی تا ۱۱ مهر، دست‌کم ۲۳ کودک توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

این سازمان نام ۲۳ نفر از کودکان کشته‌شده در اعتراض‌ها را با عکس و مشخصات‌شان منتشر کرده است. از این تعداد، ۲۰ نفر پسر و سه نفر دختر بوده‌اند.

بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی بیشتر پسران را با گلوله جنگی و دو پسر دیگر را با گلوله‌های فلزی کشته‌اند. سه دختر و یک پسر نیز بر اثر ضرب‌ و‌ شتم شدید نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

همچنین ۱۰ کودک نیز متعلق به قوم بلوچ بوده‌اند که دست‌کم هفت نفر از آن‌ها از ناحیه قلب، سر یا سایر اندام‌های حیاتی هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

در گزارش عفو بین‌الملل همچنین آمده است که بیشترین آمار کودکان کشته‌شده پس از استان سیستان و بلوچستان با پنج مورد به استان تهران و پس از آن با چهار مورد به آذربایجان غربی تعلق دارد و در هر یک از استان‌های البرز، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان نیز یک کودک توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل کشته شدن دست‌کم ۱۴۴ نفر را در فاصله ۲۸ شهریور تا ۱۱ مهر مستند کرده است. سازمان حقوق بشر ایران در گزاشی که ۲۰ مهر منتشر کرد، شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری را دست‌کم ۲۰۱ نفر اعلام کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا