ایران

اویل‌پرایس: آمریکا احیای «برجام» را منوط به مهار سپاه کرده است

وبگاه «اویل‌پرایس» می‌گوید کاخ سفید به این نتیجه رسیده که برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» به اندازه کافی حسن نیت نشان داده است، و اگر رژیم ایران واقعا خواهان برجام است، باید سپاه پاسداران را با سازوکارهای بین‌المللی مهار تروریسم محدود کند.

به گفته «اویل‌پرایس»، ایالات متحده با هوشمندی احیای «برجام» را با مساله طبقه‌بندی سپاه به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» گره زد، که به نوبه خود رژیم ایران را مجبور به پیروی از قوانین و مقررات مربوط به «کارگروه اقدام مالی» (FATF) می‌کند که کارش نظارت بر پولشویی در سطح بین‌الملل است.

کارگروه اقدام مالی مکانیسم‌های قدرتمندی برای مقابله با افراد، سازمان‌ها و کشورهایی دارد که از استانداردهای آن تجاوز می‌کنند، و بسته به اینکه موجودیت مجازات‌شده در فهرست «خاکستری» یا «سیاه» باشد، این کارگروه می‌تواند در برابر خاطی «بسیار تهاجمی» عمل کند.

به گفته یک منبع نزدیک به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تا مدت‌ها این ایده در واشینگتن وجود داشت که می‌شود سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی تحت تعقیب ایالات متحده خارج کرد، در حالی که آن را در واقع کماکان مورد نظارت‌ها و تحریم‌های لازم قرار داد. اما این ایده اکنون کنار گذاشته شده است.

به گفته این منبع: «در حال حاضر دیدگاه در کاخ سفید این است که آمریکا به اندازه کافی درباره احیای برجام با ایران مذاکره کرده است. اینک اگر ایران می‌خواهد برجام را احیا کند، باید تعهدات گسترده‌ای در این باره بدهد که سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی شبه‌نظامی خود را به سازوکارهای کارگروه اقدام مالی پای‌بند می‌کند تا آمریکا بتواند بر آنها نظارت مداوم داشته باشد.»

این منبع به «اویل‌پرایس» تاکید کرده که کاخ سفید بر این باور است که اگر رژیم ایران حاضر شد زیر بار این شروط برود، پس احیای برجام هم ایده‌آل است. در غیر آن صورت واشینگتن بر حصول یک توافق اصرار نخواهد کرد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا