ایران

واشینگتن پست: سپاه پاسداران نقش اصلی را در زنجیره بزرگ قاچاق سوخت ایران دارد

واشینگتن‌ پست با اشاره به وجود یک زنجیره بزرگ برای قاچاق سوخت ایران، به نقل از کارشناسان بازار نفت و دریانوردان نوشت، افرادی از دولت جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و چند شرکت‌ ثبت شده در کشورهای جنوب خلیج در قاچاق سوخت ایران به سومالی،یمن،چین و دیگر کشورها نقش اصلی را دارند.

واشینگتن‌ پست با اشاره به وجود یک زنجیره بزرگ برای قاچاق سوخت ایران، به نقل از کارشناسان بازار نفت و دریانوردان نوشت، افرادی از دولت جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و چند شرکت‌ ثبت شده در کشورهای جنوب خلیج در قاچاق سوخت ایران به سومالی،یمن،چین و دیگر کشورها نقش اصلی را دارند.

این روزنامه در گزارش خود به‌نقل از دریانوردانی که شاهد قاچاق سوخت ایران بوده‌اند روش‌های مختلف مورد استفاده از فروش نفت شامل بارگیری شبانه و مخفیانه در آب‌های بین‌المللی خلیج و دریای عمان، بارگیری جا به جایی سوخت از یک کشتی به کشتی دیگر با خاموش کردن ردیاب و قاچاق سوخت با صدور «مبدا جعلی» برای محموله‌ها را تشریح کرد.

در این گزارش تعدادی از دریانوردان شاهد و مطلع از روش‌های قاچاق سوخت ایران گفته‌اند که اغلب دریانوردان ترجیح می‌دهند در این باره سکوت کنند.

با این حال به گفته دریانوردانی که در کشتی‌ها یا شرکت‌های دخیل در قاچاق سوخت ایران کار کرده‌اند، اقدامات غیرقانونی ایران در این زمینه از سال ۹۷ پس از خروج دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا، از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم نفتی ایران، شدت گرفته است.

به گفته دریانوردانی که شاهد قاچاق سوخت ایران بوده‌اند، نفتکش‌ها در خلیج و درست خارج قلمرو آبی امارات متحده عربی لنگر می‌اندازند و قایق‌های کوچک حامل سوخت ایران، به صف سوخت را بار تانکر می‌کنند و این نقل‌ و انتقالات، شبانه و مخفیانه انجام می‌گیرد.

یک دریانورد هندی شاغل در یکی از شرکت‌های مستقر در دبی که سوخت ایران را به سومالی قاچاق می‌کند، گفت که فرآیند انتقال سوخت قاچاق ایران از قایق‌های کوچک به تانکرها ممکن است چهار تا پنج روز طول بکشد.

واشینگتن‌ پست از قول یک شاهد دیگر قاچاق سوخت ایران، نیز نوشت که نفتکش‌ها در زمان بارگیری سوخت قاچاق ایران، سیستم شناسایی خودکار را خاموش می‌کنند تا ردیابی نشوند و اگر گارد ساحلی امارات متحده عربی در حین نقل‌ و انتقال سوخت از راه برسد، عملیات را متوقف و فرار می‌کنند.

گزارش واشینگتن‌ پست به نقل از کارشناسان بازار نفت و دریانوردان خاطرنشان کرد که سپاه پاسداران و تعدادی از شرکت‌های ثبت شده در کشورهای جنوب خلیج در قاچاق سوخت ایران به سومالی، یمن، چین و دیگر کشورها نقش اصلی را دارند.

این گزارش از قول دریانوردان و شاهدان افزود که علاوه بر نقل و انتقال شبانه و مخفیانه سوخت ایران در دریا، در روشی دیگر نفتکش‌های حامل گازوئیل از ایران حرکت می‌کنند اما برای محموله آنها «مبدا جعلی» صادر می‌شود تا وانمود شود که آنها از عراق یا امارات متحده عربی آمده است.

آندریاس کریگ، مدرس دانشکده مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن، به واشینگتن پست گفت: «سپاه پاسداران یک نهاد بسیار فاسد است و اگر به مقادیر سوختی که سالانه از ایران قاچاق می شود نگاه کنیم، صحبت از میلیون‌ها بشکه است.»

این گزارش با اشاره به ورود نیروهای مسلح ایران به کشتی «آسفالت پرنسس» در تابستان امسال و ضرب و شتم و دست‌بند زدن به خدمه و تخریب تجهیزات کشتی، از قول یکی از مهندسان این کشتی نوشت که رهبر این نیروها به خدمه کشتی گفت که اگر کسی صحبت کند یا بخواهد کاری انجام دهد، او را خواهیم کشت.

واشینگتن‌ پست بخشی از اقدامات سپاه پاسداران را ناشی از اختلافات درونی با شرکت‌های مرتبط با قاچاق سوخت ایران عنوان کرد و افزود که از جمله «اسناد محموله کشتی آسفالت پرنسس که واشینگتن پست آن را به دست آورده نشان می‌دهد که این کشتی در سال ۲۰۲۱ فرآورده‌های نفتی که تحت تحریم‌های آمریکا هستند را از ایران به عمان و چین حمل کرده است.

در بخشی از گزارش واشینگتن پست آمده است که نیروهای سپاه پاسداران با ورود به کشتی‌های تجاری و نفتکش، اقدام به کتک زدن، شکنجه و دریافت پول و رشوه می‌کنند.

به نوشته واشینگتن‌ پست دریانوردان، سپاه پاسداران و دزدان دریایی را تهدیدهای مشابه می‌دانند و می‌گویند نیروهای سپاه پس در مواجهه با کشتی‌ها تنها به‌شرطی از شکنجه دریانوردان صرف‌نظر کرده و از کشتی پیاده می‌شوند که ناخدا به آنها دست‌کم ۱۰ هزار دلار پول بدهد.

در این گزارش به نقل از یک دریانورد که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ در یک کشتی قاچاق گازوئیل به یمن کار می‌کرد، آمده است که ناخدای کشتی او حدود ۱۰ هزار دلار برای رشوه به نیروهای سپاه پاسداران پول داده است.

او گفت که کاپیتان کشتی به همین دلیل معمولا تا ۵۰ هزار دلار پول نقد در کشتی نگهداری می‌کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا