ایران

رویترز: روسیه صادرات سوخت و فرآورده‌های نفتی به ایران را آغاز کرده است

خبرگزاری رویترز از آغاز صادرات سوخت روسیه به ایران خبر داد و از قول سه منبع آگاه نوشت که محموله‌های سوخت از طریق خطوط آهن آسیای مرکزی به ایران ارسال شده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین منتشر شد، در حالی که مشتریان سنتی روسیه به‌دلیل تحریم‌ها از خرید فرآورده‌های نفتی این کشور اجتناب می‌کنند، ایران برای مصرف داخلی و صادرات دوباره، واردات سوخت از روسیه را آغاز کرده است.

ایران و روسیه هر دو تحت تحریم هستند و برای حمایت از اقتصاد خود و دور زدن تحریم‌های غرب همکاری نزدیکی با هم دارند.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، پارسال از آغاز سوآپ (معاوضه) سوخت با ایران خبر داده بود، اما ارسال محموله‌های نفتی روسیه به ایران از سال جاری آغاز شده است.

این گزارش می‌افزاید در ماه فوریه و مارس سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ هزار تن گازوئیل و بنزین از روسیه به ایران صادر شده است.

منابع رویترز گفته‌اند که همه محموله‌های سوخت روسیه از طریق خطوط آهن قزاقستان و ترکمنستان به ایران ارسال شده و یکی از محموله‌های دریافتی توسط ایران نیز به کشورهای همسایه، از جمله عراق، تحویل شده است.

این گزارش از قول یک تاجر محصولات نفتی در آسیای مرکزی می‌افزاید ایران خود تولیدکننده نفت و فرآورده‌های نفتی است، اما اخیرا مصرف سوخت در ایران از تولید آن پیشی گرفته و خصوصا در استان‌های شمالی با کسری بنزین مواجه شده است.

دو منبع دیگر نیز گفته‌اند روسیه پیشتر نیز در سال ۲۰۱۸ از طریق دریای خزر محموله‌های کوچک سوخت به ایران صادر کرده بود.

شرکت‌های روسی به خاطر بالا بودن هزینه ترانزیت سوخت از طریق دریا و سقف قیمتی که هفت کشور صنعتی جهان بر نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور اعمال کرده، ترجیح می‌دهند که این فرآورده‌ها را از طریق خطوط آهن به ایران صادر کنند، اما خطوط آهن ایران نیز تنگناهای خود را دارد.

یک منبع به رویترز گفته است انتظار می‌رود در سال جاری صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه به ایران افزایش یابد، اما در خطوط آهن نیز تراکم و ازدحام وجود دارد و انتظار نمی‌رود حجم صادرات به شدت افزایش یابد.

بر اساس یک گزارش محرمانه وزارت نفت ایران که اخیرا به دست رادیو فردا رسید، ایران از ابتدای تابستان پارسال با کسری بنزین مواجه شده و در ۱۰ ماهه پارسال حدود ۴۵۰ میلیون لیتر بنزین، معادل یک سوم از ذخایر استراتژیک خود، را وارد بازار کرده است.

انتظار می‌رود در دو ماه پایانی سال، برداشت از ذخایر استراژیک بنزین در ایران اوج گرفته باشد، زیرا در فصول سرد سال کسری گاز وجود دارد و تبدیل گاز طبیعی به گاز فشرده، سی‌ان‌جی، برای خودروهای دوگانه‌سوز متوقف می‌شود.

ایران در فصول گرم سال روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز را تبدیل به سی‌ان‌جی می‌کند که معادل ۲۱ میلیون لیتر بنزین است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا