اقتصادایرانجهان

«روابط تجاری برد-برد»؛ ونزوئلا در ازای بنزین ایران انبه و آناناس فرستاد

سفارت ایران در ونزوئلا اعلام کرد اولین محموله انبه و آناناس ونزوئلا به ایران ارسال شده و این صادرات بخشی از روابط تجاری برد ــ برد بین دو کشور است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در خبری به نقل از سفیر جمهوری اسلامی در ونزوئلا اعلام کرد که در چارچوب «روابط تجاری برد ــ برد بین دو کشور»، «اولین محموله انبه و آناناس ونزوئلا به ایران ارسال شد.»

تسنیم این خبر را به نقل از پرنسا لاتینا، آژانس اطلاعات آمریکای لاتین، منتشر کرده و نوشته که «قرارداد‌های تجاری امضاشده با ونزوئلا با ارسال اولین محموله میوه به ایران نهایی شد.»

این خبر همچنین آورده که « ایران به‌همراه همسایگانش می‌توانند یک بازار بزرگ ۴۰۰ میلیون نفری برای ونزوئلا باشند.»

در پی تحریم‌های حداکثری اعمال شده از سوی ایالات متحده بر علیه ونزوئلا، اقتصاد وابسته به صنایع نفت این کشور به‌شدت آسیب دیده؛ تا جایی که قادر به تأمین بنزین برای مصرف داخلی نیز نیست.

ایران ۵ کشتی حاوی بنزین را بین ماه‌های مه و ژوئن به این کشور ارسال کرد.

ارسال آناناس و انبه در ازای بنزین به ایران در حالی صورت می‌گیرد که الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا، روز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت گفته بود، ونزوئلا احتمالا در مقابل کمک‌های ایران برای تعمیر و بازسازی صنایع نفتی خود، به تهران طلا می‌پردازد.

اسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت گزارش داد، یک پرواز خطوط هوایی ماهان‌ایر در شهری در غرب ونزوئلا فرود آمد. این هواپیما که دومین پرواز از ایران به مقصد ونزوئلا بود، حاوی مواد شیمیایی لازم برای تولید گازوئیل بود.

این خبر را دو نفر که در صنایع نفتی کار می‌کنند به این خبرگزاری داده‌اند و خواسته‌اند نامشان فاش نشود چرا که اجازه ندارند درباره این موضوع صحبت کنند.

ایران همچنین در روزهای بعدی متخصصان صنایع نفتی خود را برای تعمیر پالایشگاه‌های این کشور ارسال کرده بود.

دادستان‌های آمریکا روز چهارشنبه ۱۱ تیر شکایتی تنظیم کرده و به وزارت دادگستری این کشور ارایه کردند که هدف از آن جلوگیری از رسیدن سوخت ایران به ونزوئلا و قطع درآمدهای ایران از این طریق بود.

وزارت دادگستری آمریکا در تاریخ ۲۴ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۴ نفتکش که محموله بنزین ایران را به ونزوئلا  حمل می‌کردند «با همراهی شرکای خارجی»، «توقیف شده و هم‌اکنون در اختیار آمریکاست.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۷ مرداد تایید کرد که محموله چهار کشتی توقیف شده توسط آمریکا بنزین بارگیری شده در ایران بود ولی پول آن محموله گرفته شده و دیگر ربطی به ایران نداشت.

ایران اخیراً یک سوپرمارکت نیز در کاراکاس برای فروش آنچه مواد غذایی عنوان کرده بود، افتتاح کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا