ایرانمحیط زیست

سازمان اوقاف همراه با دماوند یکی از باارزش‌ترین جنگل‌های ایران را نیز تملک کرد

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام خبر تصاحب یک مورد دیگر از منابع عمومی ایران از سوی سازمان اوقاف گفت کسی نمی‌تواند جنگل‌ها، کوه‌ها و مراتع کشور را در اختیار داشته باشد.

ساسان والی‌زاده، سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در مورد پلاکی که سازمان اوقاف تصاحب کرده به خبرگزاری مهر گفت که این نقطه: «مربوط به مراتع متصل به دامنه این کوه است که شامل انفال می‌شود و طبق قانون مصوب سال ۱۳۴۱ مالکیت همه جنگل ها و مراتع به عنوان سرمایه‌های ملی کشور در اختیار سازمان جنگل‌ها است.»

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت که سازمان اوقاف علاوه بر مراتع متصل به دامنه های کوه دماوند، جنگل های هیرکانی را که باارزش ترین و باستانی ترین جنگل های کشور است به طور غیرقانونی تصاحب کرده است.

آقای والی‌زاده تأکید کرد «عرصه‌های عمومی کشور متعلق به عموم مردم است و کسی نمی‌تواند جنگل‌ها، کوه‌ها و مراتع کشور را در اختیار داشته باشد.»

سخنگوی وزارت کشاورزی سپس افزوده است که به غیر تصاحب مراتع متصل به دامنۀ قلۀ دماوند، سازمان اوقاق جنگل های هیرکانی واقع در «آق مشهد» ساری را نیز به همین ترتیب تصاحب کرده است.

ساسان والی زاده اقدام سازمان اوقاف را غیرقانونی خوانده و گفته است جنگل ها، کوه ها و مراتع اموال عمومی هستند و هیچکس از جمله سازمان اوقاف نمی تواند آنها را تصاحب کند.

به گفته آقای ولی‌زاده تاکنون دادگاه دو سه رأی به نفع مردم صادر کرد اما مدعیان در سازمان اوقاف توانستند «رأی دادگاه تجدید نظر را به سود خود اخذ» و با اتکاء به آن دامنه های دماوند و جنگل های هیرکانی را تصاحب کنند.

به گفتۀ سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی اکنون بیم آن می رود که سازمان اوقاف از این دامنه های طبیعی استفاده تجاری کند و علاوه بر ضایع کردن حقوق مردم زیان های بزرگی به محیط زیست وارد آورد.

گفتنی است که سازمان اوقاف ایزان مستقیماً زیر نظر علی خامنه‌ای عمل می کند و از جمله فعالیت های مهم این سازمان ترجمه و انتشار قرآن و کتب مذهبی، ساختن مساجد و تکایا و همچنین سازمان های مذهبی در خارج از کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا