جهان

الجزایر تهدید به قطع صادرات گاز به اروپا کرد

مدیرعامل «سوناتراک» بازنگری در فرآیند قیمت‌گذاری گاز صادراتی الجزایر به اسپانیا را محتمل دانست.

همزمان با قطع صادرات گاز روسیه به کشورهای لهستان و بلغارستان و ادامه تهدیدهای مسکو به استفاده از صادرات انرژی به عنوان سلاحی برای تحت فشار قرار دادن غرب در ارتباط با بحران اوکراین، کشور الجزایر در شمال آفریقا نیز که دارای روابط مستحکمی با روسیه و چین است، تهدید کرد که هرگونه تغییر در مقصد گاز صادراتی به اسپانیا منجر به فسخ قرارداد می‌شود.

تلویزیون الجزایر به نقل از وزارت انرژی این کشور اعلام کرد که هرگونه تغییر معکوس در مقصد صادرات گاز الجزایر به اسپانیا ممکن است منجر به فسخ قرارداد بین شرکت ملی انرژی الجزایر «سوناتراک» و طرف اسپانیایی شود.

وزارت انرژی الجزایر، چهارشنبه، 27 آوریل، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر «ایمیلی را از همتای اسپانیایی خود دریافت کرد، که در آن از تصمیم اسپانیا برای اجازه دادن به انتقال معکوس انرژی از طریق خط لوله گاز مغرب – اروپا مطلع سازد.» در این بیانیه آمده است، که آغاز این روند قرار است طی امروز یا فردا انجام شود.

وزارت انرژی الجزایر ضمن اعلام مخالفت با چنین اقدامی، تهدید کرد که هر گونه تغییر معکوس در مقصد گاز صادراتی الجزایر به اسپانیا، باعث فسخ قرارداد بین شرکت ملی انرژی الجزایر «سوناتراک» و طرف اسپانیایی خواهد شد.

گفتنی است شرکت انرژی الجزایر «سوناتراک» در 2 آوریل جاری امکان «بازبینی» قیمت گاز صادراتی به اسپانیا در چارچوب تنش دیپلماتیک بین الجزایر و مادرید بر سر موضوع صحرای غربی را وارد دانست.

در همین رابطه پیشتر توفیق حکار، مدیرعامل «سوناتراک» در گفت‌وگو با خبرگزاری الجزایر خاطرنشان کرد هر چند از آغاز بحران در اوکراین، قیمت جهانی گاز و نفت با افزایش تصاعدی مواجه شده این کشور اما تصمیم گرفته است قیمت‌های قراردادی خود که نسبتاً برای تمام مشتریانش مناسب است، را به روال قبل حفظ کند. با این حال، او بررسی مجدد فرآیند قیمت‌گذاری فروش گاز به اسپانیا را محتمل دانست.

شایان ذکر است که همزمان با آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تشدید نگرانی‌ها درباره آینده صادرات انرژی در جهان، اسپانیا به نمایندگی از کشورهای اروپایی با همراهی ایالات متحده آمریکا تلاش کرد تا میان کشورهای الجزایر و مراکش درباره پرونده‌های اختلافی دوجانبه میانجی‌گری کنند تا در این زمینه امنیت و ادامه صادرات انرژی از شمال آفریقا به اروپا تضمین شود.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا