ایرانسلامتی و زندگی

نامه جامعه پزشکی به وزارت بهداشت: مبارزه با خرافه‌پروری شارلاتان‌ها و شیادان وظیفه شماست

اعضای جامعه پزشکی طی نامه‌ای به وزیر بهداشت نسبت به ابعاد اجتماعی بیماری کرونا هشدار داده و خواهان توجه بیشتر به این مقوله شدند.

ده‌ها پزشک در ایران با نوشتن نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت و رییس ستاد مبارزه با کرونا خواهان شفافیت بیشتر در ارائه اطلاعات مربوط به شیوع ویروس جدید کرونا در ایران شده‌اند.

آن‌ها در این نامه با اشاره به این‌که: «در طی سالیان گذشته و در بسیاری از موارد، نظر کارشناسی و عقلانی تحت شعاع دیدگاه‌های ایدئولوژیک یا حتی منافع اقلیتی فرادست قربانی شده است»، تاکید کرده‌اند که اگر قرار است محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا همچنان اعمال شود و «منابع کشور برای باقی ماندن اقشار آسیب پذیر در خانه تخصیص یابد…با اقتدار از نظر کارشناسی در برابر منافع اقلیتی زورمند دفاع کنید».

در بخشی از این نامه تاکید شده است:«همان طور که می دانید در چند ساله اخیر با حمایتهای پیدا و پنهان، افرادی شیاد با سوء استفاده از اعتقادات صمیمی مردم، خود را درمانگر جا زده و جایی در بازار سلامت برای خود دست و پا کرده اند. خرافه پروری و ترویج انگاره های نادرست از جمله کارهای آنان بوده که در بعضی موارد به قیمت جان مردم نیز تمام شده است.»

در روزهای اخیر تعدادی از مدعیان «طب اسلامی» بدون لباس محافظتی ویژه وارد بیمارستان‌های مرجع در درمان مبتلایان به کرونا شده بودند تا به گفته خود «بیماران را درمان کنند».

نویسندگان این نامه همچنین اظهار داشته‌اند که: «اینان مصادیق کامل شارلاتان و شیادند که مبارزه با آنها از جمله وظایف قطعی آن وزارتخانه و شخص شماست. ضروری است که قوانین مربوط به مداخله افراد غیرپزشک در امور پزشکی بازنگری شود و نظارت بیشتری بر این افراد صورت بگیرد.»

در ادامه افزوده‌اند که «در سایه مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ بسیاری دریافته اند که این افراد چیزی در چنته ندارند و مبارزه علمی و کارشناسی تنها راه حل مقابله با این همه گیری است.»

این پزشکان همچنین از وزیر بهداشت خواهان شفافیت و پاسخگویی در مورد شمار مبتلایان به کووید-۱۹، میزان مرگ و میر ناشی از آن، میزان برخورداری مبتلایان از خدمات درمانی، روش‌های انجام آزمایش شده و گفته‌اند این اطلاعات «باید به صورت شفاف در اختیار عموم قرار بگیرد» در غیر این‌صورت تاکید کرده‌اند که «ارائه آمار و داده‌ها در جلسه غیرعلنی مجلس دردی را دوا نخواهد کرد.»

از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران اطلاعات متناقضی از سوی نهادهای دولتی و برخی از مسئولان کشوری ارائه شده است. در حالی‌که بازگشایی «کسب ‌و کارهای کم ریسک» در ایران از ۲۳ فروردین آغاز شده است سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده است.

حسن روحانی در اظهار‌نظر اخیر خود وضعیت چند استان را «سفید» عنوان کرده بود اما کیانوش جهان‌پور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت که در هیچ استانی سفید وضعیت نداریم و عدم رعایت محدودیت‌ها بعد از ۲۳ فروردین «معضل ایجاد می‌کند».

پزشکان ایرانی امضاکننده این نامه از آقای نمکی خواسته‌اند که در مداوای مبتلایان به کووید-۱۹ تبعیضی میان ساکنان ایران گذاشته نشود و «هم به دلایل انسانی و هم به علتهای پزشکی و همه‌گیرشناختی (اپیدمیولوژیک)، شهروندان غیر ایرانی مقیم، به ویژه همشهریان افغان ما، با هر شرایط اقامتی باید تحت پوشش خدمات آن وزارتخانه و ستاد قرار بگیرند.»

آنها در بخش دیگر این نامه خواهان عدالت برای کادر درمانی در نظام بهداشتی و خروج شرکت‌های پیمان‌کاری از بیمارستان‌ها و قرارداد مستقیم وزارت بهداشت با کارکنان بیمارستان‌ها شده‌‌اند.

آنها تاکید کرده‌اند که «در این شرایط سخت که آنها جان خود را در کف دست گرفته اند، شایسته نیست که نگران قرارداد و حقوق و کارانه خود باشند.»

بحران کرونا معضل کمبود امکانات درمانی را به‌ویژه برای پرستاران برجسته‌تر کرده است. در روزهای اخیر در بحبوحه بحران کرونا بیمارستان‌های خصوصی که بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش نمی‌کنند در حال اخراج گسترده پرستاران باسابقه بودند.

سازمان نظام پرستاری هم در خصوص این اتفاق نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته و خواستار مداخله این وزارت به این بیمارستان‌ها شده بود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا