ایرانسلامتی و زندگی

آخرین آمار مبتلایان و جان‌باخته‌گان کرونا؛ فوتی‌ها ۳ رقمی شد

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۴۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر تا ظهر امروز یکشنبه ۲۵ خرداد خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی جدید وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۰۷ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

به گفته خانم سادات لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۲ هزار و ۷۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۴۸ هزار و ۶۷۴ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۱ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۷۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است. تا دیروز این میزان به ۱ میلیون ۲۱۹ هزار و ۴۰۰ مورد آزمایش می رسید.

خانم لاری همچنین گفت استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، احواز (خوزستان)، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین بنابر گزارش اپیدمیولوژی بیماری کرونا که از سوی وزارت بهداشت و در هفته منتهی به ۲۳ خردادماه، منتشر شده، روند صودی کووید۱۹ در ۱۴ استان مشاهده می‌شود.

بر این اساس، روند صعودی یا شروع پیک در ۱۴ استان هرمزگان، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، قزوین، مرکزی، یزد، البرز، همدان، مازندران، گلستان و کرمان مشاهده شده است.

تا تاریخ ۲۴ خرداد

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، روز شنبه ٢٤ خرداد در جلسه‌ای با استاندار تهران گفت: «بحث فرسودگی نیروها بسیار حائز اهمیت است و با توجه با خستگی و فرسودگی کادر درمان، بحث بسته‌های تشویقی جهت حمایت از آنها، تأمین اعتبار مورد نیاز، تأمین نیرو و تجهیزات اهمیت دارد که باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم.»

آقای زالی همچنین افزود «ما باید برای تهران به دلیل حجم بالای ترددهای درون‌شهری، حجم بالای جمعیت کاری و خدماتی، نگران باشیم؛ متاسفانه ما در تهران طی یک ماه گذشته شاهد تقلیل پروتکل‌های بهداشتی هستیم و با مخدوش شدن فاصله گذاری اجتماعی، این مسئله منجر به افزایش آمار بیماری در تهران می‌شود.»

از دیگر سو، معاون استاندار فارس نیز اعلام کرده که عدم اعلام آمار استانی، خطرناک است و باعث کاهش حساسیت مردم می شود. وی همچنین تاکید کرد که ارایه آمار باید «شفاف» صورت بگیرد.

علیرغم افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، مهد کودک‌ها از روز شنبه ۲۴ خرداد در کل کشور بازگشایی شد.

شکرالله سلمان زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز در روزهای اخیر با اشاره به چگونگی رفع درست محدودیت‌ها، گفت «اکنون خوزستان، تنها استانی است که شرایط قرمز دارد اما روز به روز رفع محدودیت‌ها در آن افزایش می‌یابد؛ در حالیکه با توجه به قرمز بودن وضعیت استان باید بیشترین محدودیت ها را ایجاد کنیم نه اینکه محدودیت‌ها را برداریم. اکنون روزانه ۵۰ تا ۷۰ نفر کشته می‌شوند اما انگار بی‌تفاوتی در مردم و برخی مسئولین ایجاد شده است»

عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفته بود که «متأسفانه طی هفتۀ گذشته موارد مثبت کرونا، موارد بستری بیماری و شمار بیماران بدحال افزایش یافته است؛ آمارها نگران‌ کننده بوده و این امر نشانگر عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آذربایجان شرقی است، اگر مردم رعایت نکنند، کنترل بیماری سخت شده و فاجعه انسانی رخ خواهد داد»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز اخیرا اعلام کرد «در بعضی مناطق، شهرها و مشاغل، مراعات مردم در برابر ویروس کرونا ٧٠ درصد کاهش یافته است.»

این در حالیست که بر اساس گزارشات مقامات محلی وضعیت استان هرمزگان بحرانی است و نیاز به تخت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران ٣ برابر شده است.

از سوی دیگر احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران سه‌شنبه ۲۰ خرداد اعلام کرد که «احتمال آلودگی ۱۵ میلیون تن در کل ایران» و «حدود ۱۰ درصد آلودگی» در شهر تهران وجود دارد.

وی همچنین گفت «تاکید می‌کنم که آلوده شدن با ابتلا به شکل‌های بالینی بیماری متفاوت است و گفته می‌شود حدود یک سوم جمعیت آلوده ممکن است فرم‌های بدون علامت بیماری را داشته باشند.»

آقای مصطفوی با اعلام اینکه علت افزایش موارد کرونا در ایران طی روزهای اخیر به‌علت بازگشایی‌ها بوده است افزود، «استان‌های احواز (خوزستان)، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها، درگیری بیشتری را با بیماری دارند.»

این در حالیست که سعید نمکی وزیر بهداشت روز دوشنبه ۱۲ خرداد با ابراز نگرانی از عادی انگاری کرونا از سوی مردم و برخی مسوولان و فشار برای برخی بازگشایی‌ها، گفت «با این روالی که اکنون می‌بینم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد.»

آقای نمکی همچنین گفته که «در روزهای اول کرونا دیدیم که پزشک و پرستاران ما با سختی کار می کنند. متاسفانه عده ای این دستاورد بزرگ را ساده انگاشتند و تصور کردند که به راحتی همه چیز مهار شد و دیگر کرونا نداریم.»

معاون کل وزارت بهداشت نیز دیروز گفت به دنبال روند ابتلا به کووید ۱۹ در استان‌های جنوبی کشور، فرضیه عدم انتقال ویروس کرونا در مناطق گرمسیری رد شده است، اما همچنان نگران تاثیر حضور افراد در فضاهای بسته هستیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا