ایرانسلامتی و زندگی

آخرین آمار مبتلایان و جان‌باخته‌گان کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۲۶۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر تا ظهر امروز شنبه ۱۷ خرداد خبر داد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۷۵ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۸ هزار و ۲۰۹ نفر رسید.

به گفته آقای جهانپور، از تعداد کل مبتلایان، ۲ هزار و ۵۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۳۲ هزار و ۳۸ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۱ میلیون و ۶۰ هزار و ۱۲۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است. تا دیروز این میزان به ۱ میلیون ۴۰ هزار و ۲۸۹ مورد آزمایش می رسید.

خبرگزاری تسنیم دیروز در گزارشی از «‌شیوع موج دوم کرونا» ‌در۱۰ استان ایران شامل «هرمزگان، احواز، آذربایجان‌شرقی، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، بوشهر، لرستان، کردستان و همدان» خبر داده بود.

از سوی دیگر برگزاری نماز عید فطر از جمله دلایل شیوع دوباره کرونا در برخی استان‌ها اعلام شده است.

محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز دیروز اعلام کرد که در هر هفته شناسایی حدود یک هزار مبتلا به کرونا در این استان،  نشان از انتشار بیماری کرونا در این استان است.

با وجود افزایش شدید مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد مازندران در معرض «هجوم مسافران» قرار دارد این در حالیست که مسئولان در باره قرار داشتن شهرستان‌های این استان در وضعیت قرمز و زرد هشدار  داده بودند.

بر اساس این گزارش، هجوم مسافران از جاده کندوان به مازندران در روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، باعث قفل ترافیک شدن این محور برای چند ساعت شد.

در همین حال مهران حسنی، معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مازندران، اعلام کرد که در ۱۰ روز نخست خردادماه حدود ۲ میلیون مسافر وارد مازندران شدند.

همچنین حسن روحانی در یک گفتگوی تلفنی با سعید نمکی، وزیر بهداشت، گفته است اگر «شیوع بیماری دوباره اوج بگیرد، مسئولین ناگزیر از بازگرداندن محدودیت‌ها خواهند بود.»

از سوی دیگر حسین فرشیدی،‌ رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دو روز پیش‌ از قرمز شدن وضعیت پنج شهرستان این استان در رابطه با شیوع کرونا و از احتمال اختصاص دو هتل در سطح استان به بیماران کرونا خبر داد.

بر اساس اعلام مقامات محلی «استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان، کرمانشاه و بوشهر در وضعیت هشدار قرار دارند. استان احواز نیز همچنان در وضعیت قرمز است.»

این در حالیست که سعید نمکی وزیر بهداشت روز دوشنبه ۱۲ خرداد با ابراز نگرانی از عادی انگاری کرونا از سوی مردم و برخی مسوولان و فشار برای برخی بازگشایی‌ها، گفت «با این روالی که اکنون می‌بینم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد.»

آقای نمکی همچنین گفته که «در روزهای اول کرونا دیدیم که پزشک و پرستاران ما با سختی کار می کنند. متاسفانه عده ای این دستاورد بزرگ را ساده انگاشتند و تصور کردند که به راحتی همه چیز مهار شد و دیگر کرونا نداریم.»

وزیر بهداشت افزود ۵۰ درصد مرگ‌ومیر کرونا طی روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد فقط برای ۳ استان بود. او همچنین گفت که آمار مبتلایان به کرونا در تهران روبه افزایش است.

از دیگر سو حسن روحانی، روز جمعه ۹ خرداد در پاسخ به نگرانی وزیر بهداشت، از افزایش شمار مبتلایان « به سبب انجام سفرهای بین‌شهری» تنها با پذیرش «آگاهی رسانی بیشتر» خواستار یادآوری الزامات بهداشتی و توصیه «برای پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری» شد.

معاون کل وزارت بهداشت نیز دیروز گفت به دنبال روند ابتلا به کووید ۱۹ در استان‌های جنوبی کشور، فرضیه عدم انتقال ویروس کرونا در مناطق گرمسیری رد شده است، اما همچنان نگران تاثیر حضور افراد در فضاهای بسته هستیم.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و عضو کمیته کشوری کرونا، هفته پیش اعلام کرد «از بین بیماران کرونا که به بیمارستان می‌آیند ۱۲ درصد فوت می‌کنند.»

وی همچنین گفت «تجارب سه ماه اپیدمی کرونا در ایران نشان میدهد بیمارانی که به نوع خفیف یا متوسط بیماری کووید-۱۹ مبتلا هستند و در خانه استراحت میکنند، معمولا دچار مرگ و میر نمیشوند»

معاون کل وزارت بهداشت روز دوشنبه ۵ خرداد اعلام کرد که سیاست «حداکثر بازگشایی» در دستور کار است.

ایرج حریرچی همچنین گفت این سیاست برای «تامین اقتصاد و معیشت» مردم مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

همچنین طبق تصمیم ستاد ملی کرونا، اماکن مذهبی و حرم‌ها در سراسر کشور فعالیت خود را از روز دوشنبه ۵ خرداد شروع کرده است.

از سوی دیگر حسن روحانی روز شنبه، سوم خرداد خبر داد که ده استان ایران در مرحله مهار کرونا قرار دارند و همه کارمندان از دهم خرداد در ادارات حضور می‌یابند. کاهش محدودیت‌ها در حالی انجام می‌شود که تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ تا امروروز رو به افزایش است.

در حالی که روند شدید افزایش مبتلایان در سطح کشور مشاهده می‌شود مقامات ایران می‌گویند، گزارش‌ها در ستاد ملی نشان می‌داد که از مرحله مدیریت و کنترل بیماری عبور کردیم و کادر وزارت بهداشت و درمان و تمام دستگاه های همراه وارد فاز مهار بیماری شده اند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا