آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

نام من آییل؛ برچسب‌های هویتی بر دیوار پارکهای اردبیل

فعالین مدنی آذربایجانی در اردبیل برچسب‌های کاغذیِ طرح کف دست که روی آنها "آییل" نوشته شده بر دیوار پارکهای این شهر چسباندند.

فعالین مدنی آذربایجانی در اردبیل در سلسله اعتراضات میدانی‌ به ممنوعیت اسامی تورکی خارج از لیست سازمان ثبت و احوال ایران، برچسب‌های کاغذیِ طرح کف دست که روی آنها “آییل” نوشته شده را بر دیوار پارکهای این شهر چسباندند.

این حرکت نمادین که اول بار در سال ۲۰۱۵ در یکی از مدارس برلین آلمان و پس از اخذ یک نظرسنجی از دانش‌آموزان که آیا مایل به تغییر نام خود و داشتن اسم دلخواهتان هستید یا نه انجام شد. در این حرکت نمادین نام دلخواه هر دانش‌آموز روی برچسب‌های کاغذیِ طرح کف دست نوشته شده و به عنوان حق اعمال نظر دانش‌آموزان بر هویت اسمی‌ آنها روی شیشه‌ی اتاق کلاسهایشان چسبانده شد.

در روزهای گذشته نیز دیوارنویسی‌های گسترده در اعتراض به دخالت و نقض حقوق بشر از سوی سازمان ثبت و احوال ایران که در مداخله به نام پیشنهادی خانواده‌ها برای فرزندانشان صورت می گیرد در سطح شهر اردبیل انجام شده است.

این اعتراضات نمادین در حمایت از انتشار ویدیوی مربوط به سجاد جولانی هنرمند اردبیلی است که سازمان ثبت و احوال اردبیل و هئیت بررسی این سازمان در تهران مانع از نامگذاری ” آییل به معنای بیدارشو ” برای فرزند او شده است.

مسئله‌ای که پیشتر باعث واکنش کابران مجازی شده و هشتگ آییل را به عنوان ترند برگزیده معرفی کرده است.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا