ایرانسلامتی و زندگی

آمار مبتلایان و جان‌باخته‌گان کرونا در ایران؛ روند افزایشی متوقف نمی‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۶۱۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر تا ظهر امروز چهار‌شنبه ۲۸ خرداد خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۲۰ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۹ هزار و ۱۸۵ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۲ هزار و ۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۵۴ هزار و ۸۱۲ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۱ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۹۲۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

خانم لاری همچنین گفت استان‌های احواز (خوزستان)، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

از سوی دیگر با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا ۳ تن از چهره‌های پزشکی کشور به رییس جمهور درباره بازنگری روند جاری مقابله با کرونا نامه نوشتند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در نامه مشترک،  ایرج فاضل،رییس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی، محمدرضا ظفرقندی رییس کل و مصطفی معین رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، در نامه‌ای مشترک به رییس جمهور، ضمن ابراز نگرانی از اوج‌گیری مجدد کرونا و افزایش مناطق قرمز، بازنگری دولت در روند جاری را خواستار شدند.

از سوی دیگر حسن روحانی، روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد در جلسۀ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از منتقدان خود خواست که «به افزایش انتظارات جامعه دامن» نزنند و این کار را «برخلاف مصالح کشور و جامعه» دانست.

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت ایران نیز می‌گوید شمار جان‌باختگان ایران در جنگ ایران و عراق روزانه ۶۶ نفر بود، اما در حال حاضر کرونا هر روز جان ۱۰۰ نفر را در کشور می‌گیرد.

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، روز شنبه ٢٤ خرداد در جلسه‌ای با استاندار تهران گفت: «بحث فرسودگی نیروها بسیار حائز اهمیت است و با توجه با خستگی و فرسودگی کادر درمان، بحث بسته‌های تشویقی جهت حمایت از آنها، تأمین اعتبار مورد نیاز، تأمین نیرو و تجهیزات اهمیت دارد که باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم.»

آقای زالی همچنین افزود «ما باید برای تهران به دلیل حجم بالای ترددهای درون‌شهری، حجم بالای جمعیت کاری و خدماتی، نگران باشیم؛ متاسفانه ما در تهران طی یک ماه گذشته شاهد تقلیل پروتکل‌های بهداشتی هستیم و با مخدوش شدن فاصله گذاری اجتماعی، این مسئله منجر به افزایش آمار بیماری در تهران می‌شود.»

از سوی دیگر احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران سه‌شنبه ۲۰ خرداد اعلام کرد که «احتمال آلودگی ۱۵ میلیون تن در کل ایران» و «حدود ۱۰ درصد آلودگی» در شهر تهران وجود دارد.

وی همچنین گفت «تاکید می‌کنم که آلوده شدن با ابتلا به شکل‌های بالینی بیماری متفاوت است و گفته می‌شود حدود یک سوم جمعیت آلوده ممکن است فرم‌های بدون علامت بیماری را داشته باشند.»

آقای مصطفوی با اعلام اینکه علت افزایش موارد کرونا در ایران طی روزهای اخیر به‌علت بازگشایی‌ها بوده است افزود، «استان‌های احواز (خوزستان)، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها، درگیری بیشتری را با بیماری دارند.»

این در حالیست که سعید نمکی وزیر بهداشت روز دوشنبه ۱۲ خرداد با ابراز نگرانی از عادی انگاری کرونا از سوی مردم و برخی مسوولان و فشار برای برخی بازگشایی‌ها، گفت «با این روالی که اکنون می‌بینم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد.»

آقای نمکی همچنین گفته که «در روزهای اول کرونا دیدیم که پزشک و پرستاران ما با سختی کار می کنند. متاسفانه عده ای این دستاورد بزرگ را ساده انگاشتند و تصور کردند که به راحتی همه چیز مهار شد و دیگر کرونا نداریم.»

معاون کل وزارت بهداشت نیز دیروز گفت به دنبال روند ابتلا به کووید ۱۹ در استان‌های جنوبی کشور، فرضیه عدم انتقال ویروس کرونا در مناطق گرمسیری رد شده است، اما همچنان نگران تاثیر حضور افراد در فضاهای بسته هستیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا