جهان

آمریکا: مسکو مسئول کشتار غیرنظامیان بوچاست؛ اروپا جنایات جنگی روسیه را مستندسازی می‌کند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت که اقدامات روسیه در اوکراین جنایات جنگی است اما هنوز شواهدی در دست نیست که این جنایات جنگی به سطح نسل‌کشی رسیده باشد.

مشاور امنیت ملی آمریکا و سخنگوی پنتاگون گفتند روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده و مسئول آشکار کشتار غیرنظامیان بوچاست.اتحادیه اروپا نیز از اعزام بازرسانی به اوکراین برای مستندسازی جنایات جنگی خبر داد و سفیر آمریکا در سازمان ملل خواهان تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت که اقدامات روسیه در اوکراین جنایات جنگی است اما هنوز شواهدی در دست نیست که این جنایات جنگی به سطح نسل‌کشی رسیده باشد.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود که مردم اوکراین با حمایت قاطع ایالات متحده و سایر کشورها، در برابر روسیه محکم ایستادگی کرده‌اند.

سالیوان افزود که روسیه در حال تجدید نظر در اهداف جنگی خود در اوکراین است و نیروهای روسیه پس از مواجه شدن با دفاع فراتر از تصور اوکراینی‌ها، اکنون در حال جابه‌جایی نیروهای خود و تمرکز جنگ در شرق و جنوب اوکراین است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین از افزایش تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده در هفته جاری تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام می‌کند.

در همین حال جان کربی، سخنگوی پنتاگون، نیز گفت: آشکار است که نیروهای روسیه مسئول جنایات در شهر بوچا، در استان کی‌یف اوکراین، هستند.

سخنگوی پنتاگون افزود که آمریکا تا جایی که می‌تواند در تلاش بین‌المللی برای مستندسازی جنایات جنگی روسیه در اوکراین شرکت خواهد کرد.

کربی البته همزمان گفت که آمریکا همچنان هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین حتی برای مستندسازی جنایات جنگی روسیه ندارد و تاکید کرد که آمریکا در اوکراین نمی‌جنگد اما به اوکراین کمک می‌کند تا از خود دفاع کند.

او اضافه کرد که ما به حمایت از اوکراین برای دفاع از خود ادامه خواهیم داد و این کار را تا حد ممکن سریع انجام می‌دهیم.

کربی گفت که ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکای خود برای شناسایی و ارائه قابلیت‌های بیشتر دفاعی به اوکراینی‌ها ادامه می‌دهد و از همه ابزارهای موجود برای حمایت از نیروهای مسلح اوکراین که شجاعانه در دفاع از کشور خود می‌جنگند، استفاده خواهد کرد.

سخنگوی پنتاگون افزود که ما از زمان آغاز دولت بایدن به بیش از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی به اوکراین متعهد شده‌ایم که از زمان آغاز حمله روسیه تاکنون بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آن انجام شده است.

در همین حال اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در توییتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا بازرسانی را به اوکراین می‌فرستد تا به دادستان کل محلی در «مستند کردن جنایات جنگی» کمک کنند.

از سوی دیگر، لیندا توماس گرینفیلد سفیر دایم آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد ایالات متحده در واکنش به کشتار غیرنظامیان در بوچا، از مجمع عمومی سازمان ملل خواهد خواست که عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر این نهاد تعلیق کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفت که جو بایدن معتقد است عضویت روسیه در شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد «مضحک» است و این کشور نباید عضو این شورا باقی بماند.

این درحالی است که نماینده روسیه در سازمان ملل، کشتار غیرنظامیان در اوکراین را رد کرد و گفت که روسیه با ارائه «شواهد تجربی» نقش نداشتن نیروهای این کشور در قتل‌عام غیرنظامیان در بوچا را به شورای امنیت سازمان ملل اثبات خواهد کرد تا جامعه بین‌الملل فریب نقشه کی‌یف و حامیان غربی‌اش را نخورد.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز از گفت‌وگوی خود با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره قتل‌عام غیرنظامیان در بوچا خبر داد و گفت: نباید جایی برای روسیه در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، نیز گفت که روز سه‌شنبه از طریق ویدیو کنفرانس در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

زلنسکی دوشنبه شب در سخنانی تاکید کرد که اوکراین خواستار انجام کامل‌ترین و شفاف‌ترین تحقیقات درباره قتل‌عام غیرنظامیان در بوچا و مشخص شدن نتایج آن برای جامعه بین‌الملل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا