ایرانجهان

اتحادیه اروپا خواستار تسریع اجرای تعهدات ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماس با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، از جمهوری اسلامی خواست توافقات خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرعت اجرا کند و با آژانس همکاری جدی داشته باشد.

بورل در این تماس همچنین از جمهوری اسلامی خواست رفتار خود را تغییر دهد، به حقوق بشر احترام بگذارد و به بازداشت شهروندان اروپایی و حمایت نظامی از روسیه پایان دهد.

امیر عبداللهیان نیز ضمن گفت‌وگو درباره لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی، روابط تهران و آژانس را «در مسیر درست» خواند.

درهمین حال، بهروز کمالوندی، سخنگوی آژانس انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگو با ایرنا از سفر ماسیمو آپارو، معاون پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روزهای آینده به ایران خبر داد.

این در حالی است که پیش‌تر خبرنگار وال‌استریت ژورنال از سفر هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روزهای آینده خبر داده بود.

از سوی دیگر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از دیدار و گفت‌وگو با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تمرکز ویژه بر «تلاش‌های مداوم آژانس در رابطه با برنامه اتمی ایران» خبر داد.

گروسی همچنین با چارلز میشل، رییس شورای اروپا، دیدار کرد. میشل با انتشار تصویری از دیدارش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر حمایت کامل اتحادیه اروپا از تلاش‌های گروسی در ارتباط با اجرای تعهدات پادمانی ایران تاکید کرد.

در حالی که نگرانی‌های بین‌المللی از کشف ذرات اورانیوم غنی‌ شده با غلظت ۸۴ درصد در تاسیسات اتمی ایران ادامه دارد، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه مدعی شد جمهوری اسلامی «کوچک‌ترین تخطی‌ای از تعهدات هسته‌ای» خود نداشته است.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده و به سرعت و میزان غنی‌سازی اورانیوم افزوده است.

هفته گذشته، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام درباره اقدام ایران در غنی‌سازی نزدیک به ۸۴ درصد، با ابراز نگرانی شدید در این مورد، از جمهوری اسلامی خواستند کلیه دسترسی‌های لازم برای نظارت و راستی‌آزمایی را به آژانس ارائه کند.

آمریکا و سه کشور اروپایی در عین حال در محکومیت ایران قطعنامه‌ای صادر نکردند اما تاکید کردند در نشست‌های آینده ممکن است چنین اقدامی انجام دهند.

پیش‌تر وال استریت ژورنال به نقل از چند دیپلمات غربی گزارش داده بود در حالی که اروپایی‌ها در واکنش به غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی، از صدور بیانیه انتقادی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنند، ایالات متحده تمایل به انجام چنین کاری ندارد.

پس از ارائه گزارش پادمانی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام، آمریکا در بیانیه‌ای خواستار همکاری کامل و فوری جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس شد و تاکید کرد تهران باید همه اسناد، اطلاعات و پاسخ‌هایی که بازرسان می‌خواهند به ویژه در خصوص سه مرکز اتمی اعلام نشده، ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا