جهان

اشغالگران غیرنظامی که ۲۸ سال پیش کلبجر را اشغال کردند، آخرین خانه‌های سالم را آتش می‌زنند…

پس از اشغال کلبجر، اشغالگران غیرنظامی ارمنی به طور غیرقانونی در آن ساکن شدند و حالا آخرین خانه‌های بازمانده را که در تاریخ ۲۵ نوامبر (۵ آذر) به کنترل آذربایجان باز گردانند، ویران کرده و آتش می‌زنند. 

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، پاتریک لنکستر روزنامه نگار و وبلاگ‌نویس آمریکایی در گزارش تازه خود درباره خروج اشغالگران غیرنظامی ارمنی از مرکز منطقه کلبجر سخن می گوید. این همان روزنامه نگار است که از ابتدای جنگ در قره باغ سرگردان است و گزارش هایی درباره آنچه “رنج ارمنیان” است، تهیه و در یوتیوب منتشر می کند. اگرچه او قبل از پایان جنگ به ایالات متحده بازگشت، اما ظاهراً بعداً با هزینه کمک های ارمنی ها به قره باغ بازگشت و این بار گزارش “جمعیت ارمنی مجبور به ترک خانه های خود هستند” را تهیه می‌کند.

در گزارش دیگری كه توسط یك آمریكایی طرفدار ارامنه تهیه شده است، ارامنه را می توان در حال بارگیری وسایل منزل، سنگ قبرها و هر آنچه كه هست، دید. یکی از آنها می گوید که دو روز دیگر کلبجر به کنترل آذربایجان باز خواهد گشت و به همین دلیل آنها محلی را که ۲۵ سال در آن زندگی کرده اند ترک می کنند. او می گوید که خانواده‌اش قبلاً به ارمنستان رفته اند.

گویی این ارامنه به دعوت آذربایجان به کلبجر آمده اند و اکنون که مجبور به ترک شده‌اند، وانمود می کنند که “رنجیده” شده اند. وقتی می بینند فرد روس زبان روزنامه نگار را همراهی می کند، زود می گویند: “پوتین احتمالاً به ما کمک خواهد کرد”.

لنكستر همچنین خاطرنشان كرد كه ارامنه كه او آنها را “پناهنده” معرفی می‌کند، هنگام خروج از كلبجر خانه ها، مدارس و زیرساخت ها را برای اینکه سالم به دست آذربایجانی ها نرسد، آتش می‌زنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا