ایرانجهانسیاست

اوکراین اعلام کرد که ایران پرواز ۷۲۵ را «عمداً» سرنگون کرده است

مقامات اوکراینی روز پنجشنبه ۲۶ فروردین گفته اند که آنها معتقدند ایران در در ۱۸ دی ۱۳۹۸ هواپیمای اوکراینی را به طور «عمدی» سرنگون کرده است.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، که در تحقیقات در مورد سرنگونی این هواپیما نقش داشته و در سفر خود به ایران با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار کرده بود، در مصاحبه ای که توسط روزنامه کانادایی گلوب‌اند میل منتشر شده است، گفت که او معتقد است ایران هواپیمای پرواز ۷۲۵ را عمداً سرنگون کرده تا از افزایش تشدید نظامی با ایالات متحده جلوگیری کند.

پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران در 8 ژانویه سال ۲۰۲۰ (۱۸ دی ۱۳۹۸)، ساعاتی پس از شلیک موشک‌های بالستیک به پایگاه های ایالات متحده در عراق، پرواز شماره ۷۲۵ هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اوکراین را که تازه از فرودگاه بین المللی امام خمینی برخواسته بود با دو موشک سرنگون کرد و ۱۷۶ سرنشین آن را کشت.

سه روز پس از فاجعه، سپاه پاسداران ایران مسئولیت خود را پذیرفت اما اصرار داشت که این یک “خطای انسانی” است.

ایران، نه اطلاعات مربوط به تحقیقات این حادثه را با جامعه بین‌المللی به اشتراک گذاشت و نه اجازه دسترسی به کشورهای دیگر را داد. دبیر شورای امنیت ملی اوکراین گفت که این یکی از شواهد مهمی است که اثبات می کند ایران ماهیت واقعی این حادثه را پنهان می کند.

دانیلوف گفت: “وقتی آنها می گویند این تصادفی بود … من این را قبول نمی‌کنم، این عمدی بود. این یک حمله آگاهانه بود.” دولت اوکراین از اظهارات وی حمایت کرده است.

دانیلوف، که در فوریه گذشته با همتای خود، علی شمخانی در تهران ملاقات كرد، گفت شمخانی او را به طور كامل رد نكرده و فقط گفته است كه جناح سیاسی وی در این امر دخیل نبوده است اما گروه های مختلفی در ایران وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا