خاورمیانهسیاستمحیط زیست

ایران یک هواپیمای آب‌پاش برای اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع سوریه فرستاد

در حالی که آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع غرب سوریه ادامه دارد گزارش‌ها از فرستاده شدن یک هواپیما و چند هلیکوپتر آب‌پاش از سوی ایران خبر می‌دهد.

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، عملیات اطفای آتش سوزی‌های کوه های منطقه شحطه توسط پالگرد های ارتش حکومت بشار اسد و مشارکت یک هواپیمای آب‌پاش ایرانی امروز پنجشنبه ۲۰ شهریور ادامه داشت.

أوفى وسوف، مدیر اداره کل مدیریت و توسعه جنگل حکومت بشار اسد گفت: «آتش سوزی در جنگلها و اراضی جنگلی منطقه الغاب با تلاش تیمهای اطفا حریق… و با اضافه شدن یک هواپیمای [آب‌پاشّ ایرانی تقریباً کنترل شده است.»

گفته می‌شود این هواپیمای آب‌پاش ایرانی قابلیت حمل ۴۰ تن آب را داراست.

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان‌های حماه و لاذقیه از ۸ روز پیش شروع شده و علت آتش سوزی گرمای شدید هوا عنوان شده است.

ایران در حالی هواپیمای آب‌پاش به سوریه میفرستد که در جریان وقوع صدها آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مختلف ایران که منجر به جان‌باختن چندین تن از نیروهای مردمی، نابودی صدها هزار درخت، حیوان وحشی و مراتع شد، خبری از این هواپیما‌ها نبود.

حمید قاسمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اخیرا گفته بود در آتش‌سوزی جنگل‌های قره‌داغ ریالی برای پرداخت هزینه‌ها نداشتیم.

همچنین، در آتش‌سوزی‌های خاییز، اندیکا، احواز، غرب ایران، قزوین و سمنان هفته‌ها و ماه‌ها نیروهای امداد منتظر هلی‌کوپتر آب‌پاش بودند که خبری از آنها نشد.

سایت اعتمادآنلاین مصاحبه‌ای با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس به تاریخ ۱۷ اسفند ۹۸ ، را روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت منتشر کرد که می‌گفت «جمهوری اسلامی ایران ۲۰ تا۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا