ایران

بلومبرگ: ایران برای رقابت با روسیه مجبور شده نفت خود را با تخفیف بیشتری به چین بفروشد

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده پس از حضور پررنگ‌تر نفت روسیه در بازار چین، ایران مجبور شده نفت خود را که پیش از این نیز ارزان‌تر می‌فروخت با تخفیف بیشتری به چین بفروشد.

بلومبرگ روز دوشنبه ۱۳ تیر گزارش داد که چین یکی از معدود مشتریان نفت ارزان ایران در سال‌های اخیر بود اما به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین و تلاش مسکو برای حفظ صادرات نفتی خود، ایران ناچار به تخفیف بیشتر شده است.

صادرات نفت روسیه به چین ماه مه امسال افزایشی چشمگیر داشت و حتی از میزان صادرات نفت عربستان سعودی به چین نیز پیشی گرفت.

واندا هاری، تحلیلگر انرژی و بنیانگذار شرکت «واندا اینسایت»، به بلومبرگ گفت: «تنها رقابت بین نفت ایران و روسیه ممکن است در چین باشد و این رقابت هم کاملا به سود پکن است.»

دولت جو بایدن همزمان با تلاش‌هایش برای احیای برجام، هیچ فرد یا شرکت چینی را به دلیل خرید نفت از ایران تحریم نکرده است.

گمرک چین آمار واردات نفت از ایران را به طور کامل اعلام نمی‌کند اما آمار سایر منابع نشان می‌دهد که صدور نفت ایران به چین در یک سال و نیم گذشته همواره برقرار بوده و در دو ماه اخیر نیز در سطح روزانه ۷۰۰ هزار بشکه بوده است.

با این حال بلومبرگ به نقل از شرکت مشاوره صنعت اف‌جی‌ای گزارش داده نفت اورال روسیه جایگزین بخشی از نفت ایران شده است.

بنابر این گزارش، پیش از تهاجم روسیه به اوکراین هر بشکه نفت ایران با تخفیفی چهار تا پنج دلاری به چین فروخته می‌شد؛ اما در حال حاضر علاوه بر تخفیف قبلی، ایران مجبور شده هر بشکه نفت خود را برای رقابت با نفت اورال روسیه ۱۰ دلار ارزان‌تر از قیمت استاندارد برنت بفروشد.

نفت سبک و نفت سنگین اورال روسیه بیشترین شباهت را به نفت ایران دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی درباره جزییات فروش نفت آماری رسمی ارائه نمی‌دهند. با این حال ابراهیم رئیسی چند بار گفته فروش نفت «به قبل از تحریم‌ها» رسیده است.

بلومبرگ با اشاره به اینکه عمده مشتریان نفت ایران و نفت اورال روسیه پالایشگاه‌های غیردولتی چین هستند، یادآور شده این پالایشگاه‌ها، برخلاف پالایشگاه‌های دولتی چین، با محدودیت‌های بیشتری برای صادرات فراورده‌های خود روبه‌رو هستند و از این رو نفت ارزان برای آنها اهمیت بیشتری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا