ایرانجهانخاورمیانهسیاستویدیو

در پی حمایت ایران از حماس، بایدن برای لغو گفتگوها با ایران تحت فشار سناتورهاست

دولت بایدن در پی ادامه حملات موشکی به اسرائیل توسط گروههای مسلح فلسطینی تحت حمایت تهران، با فشار جدیدی از سوی كنگره روبرو است

دولت بایدن در پی ادامه حملات موشکی به اسرائیل توسط گروههای مسلح فلسطینی تحت حمایت تهران، با فشار جدیدی از سوی كنگره روبرو است تا فوراً مذاكرات خود را با ایران پایان دهد.

به گزارش واشنگتن فری بیکن، ۴۴ سناتور جمهوری خواه به سرپرستی مارکو روبیو اواخر روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت از کاخ سفید خواستند “فوراً مذاکرات با ایران را پایان دهد و روشن کند که تحریم ها لغو نخواهد شد”.

آنها می نویسند: “ایالات متحده نباید کاری برای تقویت دشمنان اسرائیل انجام دهد، مانند کاهش تحریم ها برای رژیمی که می خواهد اسرائیل را نابود کند.”

از جمله امضا کنندگان این نامه، رهبران سیاست خارجی مانند جیم اینهوفه، تام کاتن، بیل هگورتی، تد کروز و جان کُرنین  می گویند که دیپلماسی دولت بایدن با ایران خطری برای امنیت ملی ایالات متحده و همچنین اتحاد با اسرائیل است.

این گزارش می‌افزاید: “طی دو روز گذشته اسرائیل با بیش از ۱۰۰۰ موشک مورد اصابت قرار گرفته است که همه آنها توسط گروه های تروریستی حماس و جهاد اسلامی فلسطین مورد حمایت ایران شلیک شده اند. رهبران هر دو گروه اخیراً افتخار کردند که ایران بودجه آنها را تأمین می کند و آنها را با سلاح های کاملاً پیشرفته تری مسلح می کند. از زمان آغاز این خشونت ها، هر دو گروه تروریستی با موفقیت موشک هایی را به شهرهای بزرگ اسرائیل پرتاب کردند و میلیون ها غیرنظامی را در معرض خطر قرار دادند. حداقل ۶ اسرائیلی تاکنون کشته شده و بیش از ۲۰۰ اسرائیلی زخمی شده اند.”

ایران ، سناتورها یادآور می شوند ، “حضور فعالانه آمریکا در مذاکرات با ایران و ارائه احتمالی میلیاردها دلار در قالب کاهش تحریم‌ها، بدون شک به حمایت ایران از حماس و سایر سازمان‌های تروریستی، که به آمریکایی‌ها و متحدان ما حمله می‌کنند، کمک خواهد کرد.”

واشنگتن فری بیکن می‌گوید، دولت بایدن همچنان درگیر مذاکرات با ایران است که امکان دسترسی رژیم تندرو به میلیاردها دلار منابع نقدی را فراهم می کند. رهبران ایران خواستار این هستند که ایالات متحده بسیاری از تحریم های فلج کننده را که حکومت را به مرز فروپاشی کشانده است، لغو کند.

سناتورها می گویند که نقش ایران در این خشونت ها “نگران کننده است زیرا اعضای دولت شما [بایدن] در حال حاضر در وین هستند و با ایران، دولت حامی تروریسم در جهان، مذاکره می کنند.” به جای تسلیم شدن در برابر خواسته های ایران، ایالات متحده باید “تمام اقدامات لازم را برای پاسخگویی به تهران انجام دهد و تحت هیچ شرایطی تحریم های ایران را لغو نكند.”

هفته گذشته یک مقام وزارت امور خارجه به فری بیکن تأیید کرد که تخفیف عمده تحریم ها برای ایران روی میز است. طرفین هنوز در مورد دامنه و مقیاس این تخفیف مذاکره می کنند، که احتمالاً شامل تحریم های بانک های ایران، تجارت نفت و سایر بخشهای اصلی است. ایران معتقد است که هرگونه تحریم آمریکایی باید لغو شود تا طرفین به توافق برسند.

درست چند روز قبل از شروع درگیری‌ها، یک رهبر جهاد اسلامی گفت بودجه و سلاح های این گروه از ایران تأمین می شود.

یک مقام جهاد اسلامی، در مصاحبه ای در ۷ مه در تلویزیون عراق فاش کرد که “مجاهدین در غزه و در لبنان از سلاح های ایرانی برای حمله به صهیونیست ها استفاده می کنند.”

رامیز الحلبی گفت: “ما سلاح های خود را با پول ایران خریداری می کنیم. بخش مهمی از فعالیت ما زیر نظر متخصصان ایرانی است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا