ایرانسیاست

ده‌ها مقام اسبق سازمان ملل خواستار تحقیق درباره قتل‌عام ۶۷ در ایران هستند

ده‌ها کارشناس حقوق بشر از سازمان ملل خواستند تحقیق در مورد مجموعه‌ای از قتل‌های مخالفان سیاسی ایران توسط دولت ایران در سال ۱۳۶۷ را آغاز کند.

ده‌ها کارشناس حقوق بشر، از جمله مقامات پیشین سازمان ملل متحد، در نامه روز سه شنبه (۱۴ اردیبهشت) خود از سازمان ملل خواستند تحقیق در مورد مجموعه ای از قتل های مخالفان سیاسی ایران توسط دولت ایران در سال ۱۳۶۷ را آغاز کند.

در نامه سرگشاده ای که بیش از ۱۵۰ کارشناس بین المللی حقوق و حقوق بشر از جمله مری رابینسون، کمیسر عالی سابق سازمان ملل و مارک مالوچ-براون، معاون سابق دبیرکل سازمان ملل متحد آن را امضا کرده اند، خواستار “ایجاد کمسیون تحقیق بین المللی” برای کشتار زندانیان سیاسی ایران که به دستور رهبر وقت ایران در سال ۱۳۶۷ اتفاق افتاد، شدند.

آنها گفتند: “افرادی كه دستور اعدامهای غیرقانونی را صادر كرده‌اند، مصون از مجازات شده‌اند.”

در میان کسانی که در این نامه به عنوان دخیل در این قتل ها ذکر شده است، سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری فعلی ایران، و ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه نیز است. مقامات ایرانی اخیراً در سال ۲۰۱۶ از اعدام ها دفاع کرده و از مخالفان به عنوان “تروریست” یاد کرده‌اند.

در این نامه آمده است: “ما از شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست می کنیم تا با ایجاد کمیسیون تحقیق در مورد اعدامهای فراقانونی و ناپدید شدن اجباری گسترده ۱۳۶۷، به مصونیت از مجازات در ایران پایان دهد. ما از میشل باچله کمیساریای عالی می خواهیم که از ایجاد چنین کمیسیونی حمایت کند.”

در مجموع، ۴۵ نفر از امضا کنندگان این نامه قبلاً سمت‌هایی در سازمان ملل متحد داشتند. از دیگر مقامات برجسته دولت سابق این نامه می توان به پاتریک کندی، نماینده سابق دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا و کیم کمبل، نخست وزیر سابق کانادا اشاره کرد که کشورش در سال ۲۰۱۳ کشتار سال ۱۳۶۷ در ایران را “جنایتی علیه بشریت” اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا