خاورمیانه

دور جدید اعتراضات مردمی در لبنان و افزایش خشونت در سرکوب معترضان

در تجمعات شب گذشته در لبنان نیروهای امنیتی این کشور برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک هوایی کرده اند.

معترضان لبنانی سه شنبه شب (15 ژانویه 2020) در نزدیکی بانک مرکزی بیروت به علت وضعیت فعلی لبنان دست به اعتراض زدند.

 

 

در این درگیری ها معترضان با سنگ و مواد منفجره با نیروهای امنیتی درگیر شدند که در مقابل نیروهای امنیتی لبنان معترضان را با گاز اشک آور از مقابل بانک مرکزی متفرق کردند.

 

شاهدان عینی گفته اند که نیروهای امنیتی همچنین برای متفرق کردن معترضان شلیک هوایی کرده اند.

 

معترضان لبنانی با آتش زدن سطل زباله و پرتاب مواد منفجره و شکستن شیشه های بانک و دستگاه های خودپرداز اعتراض خود نسبت به سیاست های بانکی لبنان را نشان دادند.

 

هلال احمر لبنان اعلام کرده است که این درگیری ها 20 مجروح از دو طرف درگیری ها بر جای گذاشته است.

 

هم زمان با این درگیری ها صد ها معترض در مقابل بانک لبنان در شهر صیدا(جنوب لبنان) با وجود حضور نیروهای ضد شورش و ارتش تجمع کردند. از طرفی دیگر تظاهرات کنندگان به سمت پل «رینگ» حرکت کردند و اعلام کردند تا زمان تشکیل دولت موقت برای حل بحران خیابان ها را ترک نخواهند کرد.

 

از زمان استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان در اواخر ماه اکتبر دولت لبنان نتوانسته نخست وزیر جدید انتخاب کند و این امر باعث کاهش ارزش لیر واحد پول لبنان و افزایش قیمت ها شده است.

 

بانک مرکزی لبنان اخیرا تمهیدات خاصی را از جمله محدودیت در برداشت دلار از بانک ها به میزان 1000 دلار در ماه و حواله نکردن به خارج کشور اتخاذ کرده است که این سبب خشم مردم و اعتراضات در لبنان شده است، امری که باعث شد تا «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان برای آرامش خاطر مردم اعلام کند که سپرده های مردم محفوظ است.

 

نیروهای امنیتی لبنان از معترضان خواستند تا خیابان «الحمرا» را برای حفظ سلامتی خود ترک کنند در غیر این صورت با آنها به عنوان آشوبگر برخورد می شود.

 

در این شرایط «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل از مقامات لبنان خواست تا به خواسته های معترضان توجه کنند.
وی در مصاحبه ای گفت: مقامات لبنان باید هر چه سریع تر به فکر حل این بحران و ایجاد راه حل و شنیدن صدای مردم باشند، جامعه بین المللی نیز از طریق حمایت از موسسات مالی بین المللی تمام تلاش خود برای پشتیبانی از لبنان و مردمش خواهد کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا