جهانخاورمیانهسیاست

طالبان قندهار را تصرف کردند

یک مقام دولتی به رویترز گفت: "پس از نبردهای سنگین در اواخر شب گذشته [پنجشنبه ۲۱ مرداد]، طالبان کنترل شهر قندهار را به دست گرفتند."

مقامات افغانستان روز جمعه ۲۲ مرداد گفتند که طالبان دومین شهر بزرگ افغانستان در قندهار را تصرف کرده اند.

طالبان روز گذشته هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان، لشکر گاه در جنوب و قلعه نو در شمال غرب را نیز تصرف کردند.

رویترز می‌گوید خطوط تلفن در بیشتر مناطق کشور قطع شده است.

یک مقام دولتی به رویترز گفت: “پس از نبردهای سنگین در اواخر شب گذشته [پنجشنبه ۲۱ مرداد]، طالبان کنترل شهر قندهار را به دست گرفتند.”

به گزارش تلویزیون الجزیره، سخنگوی این گروه گفت که سقوط شهرهای بزرگ نشانه استقبال افغان ها از طالبان باست.

پنتاگون در واکنش به پیشروی های سریع و خشونت آمیز طالبان، اعلام کرد که در طی ۴۸ ساعت حدود ۳۰۰۰ نیروی کمکی را برای کمک به تخلیه کارکنان سفارت آمریکا اعزام می کند.

بریتانیا اعلام کرد که حدود ۶۰۰ سرباز برای کمک به خروج شهروندان خود اعزام می کند در حالی که دیگر سفارتخانه ها و گروه های امدادی گفته اند که آنها نیز در حال خارج کردن شهروندان خود از افغانستان هستند.

سرعت این حمله باعث اعتراض بسیاری از افغان ها به تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی، ۲۰ سال پس از برکناری طالبان در پی حملات ۱۱ سپتامبر به ایالات متحده شده است.

بایدن این هفته گفت که از تصمیم خود پشیمان نیست و خاطرنشان کرد که واشنگتن بیش از یک تریلیون دلار در طولانی ترین جنگ آمریکا هزینه کرده و هزاران سرباز خود را از دست داده است.

طالبان تا روزهای اخیر حملات خود را بر شمال، منطقه ای که در دوران حکومت خود هرگز به طور کامل کنترل نکرده بودند متمرکز کرده بودند.

طالبان روز پنجشنبه همچنین شهر تاریخی غزنی را در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی کابل تصرف کردند.

دولت هنوز کنترل مزار شریف، شهر اصلی در شمال و جلال آباد، نزدیک مرز پاکستان در شرق و همچنین کابل را در اختیار دارد.

روز چهارشنبه، یک مقام وزارت دفاع آمریکا با استناد به اطلاعات ایالات متحده گفت طالبان می توانند کابل را در ۳۰ روز محاصره کرده و احتمالاً آن را طی ۹۰ روز تصرف کنند.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که حمله طالبان به پایتخت “تأثیرات فاجعه باری بر غیرنظامیان خواهد داشت”، اما امید چندانی برای مذاکرات برای پایان دادن به جنگ با طالبان وجود ندارد.

نمایندگان بین المللی در مذاکرات افغانستان در قطر خواستار تسریع روند صلح و توقف حملات به شهرها توسط طالبان شدند.

سخنگوی طالبان به الجزیره گفت: ما درهای مسیر سیاسی را نمی بندیم.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، گفت که این هفته طالبان اعلام کردند در صورتی به مذاکرات صلح ادامه می‌دهند که اشرف غنی استعفا دهد. بسیاری از تحلیلگران آن را برابر با تسلیم شدن دولت می دانند.

پاکستان به طور رسمی حمایت از طالبان را رد می کند اما رهبران طالبان در پاکستان زندگی می کنند و از شبکه مدارس دینی در پاکستان جنگجو استخدام می کنند.

ارتش پاکستان از دیرباز طالبان را بهترین گزینه برای جلوگیری از نفوذ هند، رقیب خود در افغانستان و خنثی سازی ملی گرایی پشتون در هر دو طرف مرز می داند.

افغان ها، از جمله بسیاری از کسانی که از زمان برکناری طالبان از آزادی برخوردار شده اند، خشم خود را در رسانه های اجتماعی نشان داده و پست هایی با هشتگ #sanctionpakistan منتشر کردند.

دیپلمات ها گفتند که شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال بررسی پیش نویس بیانیه ای است که حملات طالبان را محکوم و تهدید به تحریم و عدم به رسمیت شناختن امارت اسلامی افغانستان می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا