جهانخاورمیانهسیاست

عربستان سعودی و آمریکا متعهد شدند که با رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه مقابله کنند

شاهزاده فیصل بن فرهان، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت، عربستان و ایالات متحده متعهد به مقابله با رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه خاورمیانه هستند.

شاهزاده فرحان همچنین گفت که رژیم ایران همچنان به پشتیبانی مالی خود از گروه های تروریستی، از جمله در یمن که حوثی ها بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک ساخت ایران و هواپیماهای بدون سرنشین را بر علیه عربستان استفاده کرده اند، ادامه می دهد.

وزیر خارجه عربستان سعودی این اظهارات را روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده بیان کرد.

شاهزاده فرحان برای اولین گفتگوی استراتژیک عربستان سعودی در آمریکا است که هدف آن تقویت بیشتر روابط تاریخی بین دو کشور است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مورد گفتگو گفت: “جلسه امروز ۷۵ سال پس از دیدار تاریخی در سال ۱۹۴۵ بین رئیس جمهور روزولت و ملک عبدالعزیز در کشتی «یواس‌اس کویینسی» که مشارکت استراتژیک پایدار ما را ایجاد کرد، برگزار می شود.”

شاهزاده فرحان با بیان این که این دیدار در زمان بسیار مهمی برگزار می شود، گفت مشارکت قوی بین دو کشور برای مقابله با نیروهای افراط گرا و تروریسم که امنیت و شکوفایی ما را تهدید می کنند، امری حیاتی است.

وزیر خارجه عربستان سعودی در جمع خبرنگاران درباره این دیدار گفت: “ما امروز صبح بحث بسیار سازنده ای در مورد راه های تقویت و ایجاد روابط دو جانبه قوی بین عربستان سعودی و ایالات متحده در همه زمینه ها داشتیم.”

وی افزود: “من امروز بعد از ظهر منتظر گفتگو های بیشتری در مورد تلاش های مشترک ما برای پیشبرد صلح و ثبات منطقه ای و گسترش همکاری های اقتصادی و دفاعی خود هستیم.”

شاهزاده فرحان در تلاش برای ارتقا روابط و همکاری های دو جانبه گفت: “ما تحت رهبری پادشاه سلمان، ولیعهد محمد بن سلمان و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا منتظر گسترش روابط خود، ارتقا همکاری های نهادی و ارتقا سطح مشارکت خود هستیم.”

در همین حال، وزیر خارجه ایالات متحده نیز تأیید کرد که باید با رفتارهای بی ثبات کننده ایران مقابله شود؛ چراکه این رفتارها “امنیت عربستان سعودی را تهدید می کند و تجارت جهانی را مختل می کند.”

آقای پمپئو گفت که رفتار ایران در حمله سال گذشته به تأسیسات آرامکو عربستان و حملات مکرر حوثی ها به داخل خاک عربستان با استفاده از موشک، پهپادها و “سلاح های کشنده توسط رژیم ایران” مشهود است.

پمپئو اعلام کرد که ایالات متحده در حال آماده سازی برای به دست آوردن یک سایت ۲۶ هکتاری برای سفارت جدید ایالات متحده در ریاض است.

در پایان روز، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در توییتر خود گفت: “بازگشت به واشینگتن همیشه احساس بسیار خوبی است. امروز، من از دیدار با مایک پمپئو خوشحال شدم. ما در مورد مشارکت استراتژیک و تاریخی پادشاهی عربستان سعودی-ایالات متحده آمریکا حول طیف گسترده ای از موضوعات گفتگو کردیم. من مشتاقانه منتظر گفتگوی استراتژیک موفق و سازنده هستم.”

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین در توئیتی نوشت: “خوشحالم که گفتگوی استراتژیک آمریکا و سعودی را با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در واشنگتن آغاز کردم. ما مشتاقانه منتظر تقویت همکاری پایدار خود در زمینه های دفاعی و انرژی و افزایش همکاری‌های فرهنگی و آموزشی هستیم. ”

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: “پمپئو و فیصل بن فرهان، وزرای امور خارجه آمریکا و عربستان در مورد اهمیت روابط دو جانبه در حفظ ثبات منطقه از طریق مشارکت های گسترده امنیتی، اقتصادی و بینالمللی گفتگو کردند”.

“گفتگوهای استراتژیک بار دیگر تعهدات دو جانبه را برای مقابله با تهدیدهای ایران بر علیه امنیت و رفاه منطقه ای، جستجوی یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری در یمن و تقویت امنیت دریایی و مرزی تأکید کرد.”

در بیانیه افزود: “نمایندگان، گفتگو را با توافق در پیشبرد اهداف اقتصادی و امنیتی از طریق کارگروه های دفاع، اقتصاد و انرژی و تبادلات فرهنگی و آموزشی به پایان رساندند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا