ایرانجهانسیاست

فرمانده نیروی فضایی آمریکا: ماهواره نور در واقع یک وب‌کم معلق در فضاست

رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده گفت آنچه ایران به عنوان نخستین ماهواره نظامی خود به فضا پرتاب کرد در واقع یک وب‌کم معلق است و تهدیدی به شمار نمی‌رود.

ژنرال جی ریموند، فرمانده نیروی فضایی آمریکا، ماهواره نور را که هفته گذشته از سوی سپاه پاسداران به عنوان اولین ماهواره نظامی ایران پرتاب شد، به یک «وب‌کم معلق» تشبیه کرد و گفت تصاویر آن ارزش اطلاعاتی بی‌اهمیتی دارند.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲ اردیبهشت، اعلام کرد که اولین ماهواره نظامی (نور) را با استفاده از پرتابگر  قاصد با موفقیت به  ارتفاع ۴۲۵ کیلومتری زمین پرتاب کرد و در مدار قرار داد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، تنها ساعاتی پس از این رویداد بدون اشاره به جزئیات فنی تنها اعلام کرد که «دو شیء پرتاب‌شده» از ایران را رهگیری کرده است.

ژنرال ریموند، رئیس فرماندهی فضایی آمریکا، با اشاره به دو شیء پرتاب‌شده از ایران «که نام آن نور ۱ ذکر شده» افزود همچنان رهگیری می‌شود و هیچ تهدیدی برای آمریکا تشکیل نمی‌دهد.

او در حساب توییتری خود همچنین نوشت که ابعاد این ماهواره توسط ارتش آمریکا حدود ۱۰ در ۱۰ در ۳۰ سانتی متر تخمین زده می شود.

ژنرال ریموند توئیت خود را با هشتگ طعنه‌آمیز «فضا سخت است» به پایان رسانده است.

خاطرنشان می‌شود که آمریکا کمی پس از اعلام پرتاب ماهواره نظامی سپاه از سوی ایران ای اقدام را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد.

همچنین مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفت این اقدام نشان داد ادعای جمهوری اسلامی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه فضایی‌اش دروغ است.

سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز این اقدام را مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواندند و با ابراز نگرانی آن را محکوم کردند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا