آذربایجانایران

تداوم مخالفت با صدور شناسنامه به اسامی ترکی؛ «ائل‌جان» در تبریز محروم از شناسنامه

اداره ثبت احوال شهرستان تبریز از صدور شناسنامه برای کودک آذربایجانی با نام «ائل‌جان» مخالفت نموده است.

 اداره ثبت احوال شهرستان تبریز از صدور شناسنامه برای کودک آذربایجانی با نام «ائل‌جان Elcan » که در دوم فروردین ۱۴۰۲ متولد شده، مخالفت نموده است.

ابراهیم حسین‌پور، یکی از بستگان این نوزاد با اعلام این خبر در صفحه‌ی شخصی اینستاگرامی خود نوشت: «اداره ثبت احوال شهرستان تبریز از ثبت نام «ائل‌جان» در تاریخ ۷ فروردین ۱۴۰۲ مخالفت نمود و صدور شناسنامه را به انتخاب ایل‌جان İlcan و یا الجان Əlcan که هر دو در نگارش زبان ترکی با الفبای عربی اشتباه بوده و از حیث معنی نیز متفاوت از همدیگر می‌باشند- مشروط نمود.»

گفتنی است انتخاب نام «ائل‌جان» با املای پیشنهادی اداره ثبت احوال شهرستان تبریز مورد قبول خانواده و والدین این نوزاد نبوده و بنابراین ایشان اقدام به شکایت و طرح دعوا در دادگاه بر علیه اداره ثبت احوال شهرستان تبریز نموده‌اند.

ضمنا رای بدوی در دادگاه عمومی حقوقی شهرستان تبریز مبنی بر این بوده است که «دادنامه بایستی به نام خود نوزاد تازه متولد شده تنظیم می‌شد». این در صورتی که این نوزاد تازه متولد شده در زمان شکایت کم‌تر از یک ماه سن داشته و هنوز کد ملی اختصاصی و شناسنامه‌ در جمهوری اسلامی ایران به وی تعلق نگرفته است.

همچنین اعتراض وکیل این پرونده اصغر محمدی به رای بدوی دادگاه، موجب آن شد که رای دادگاه بدوی در مرحله تجدید نظر در شعبه ۱۴ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به استناد ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی، در تاریخ ۴ تیر ۱۴۰۲ نقض شود. همین موجب شده است که پرونده مورد نظر به دادگاه صادرکننده قرار عودت داده شده تا شکایت مذکور از ابتدا بررسی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا