اجتماعیایرانسیاست

هشتگ میلیونی اعدام نکنید، علیرغم اختلال در اینترنت ترند جهانی شد

در پی تأیید احکام اعدام سه نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان۹۸، میلیون‌ها نفر از کاربران توییتر در ایران با هشتگ «اعدام نکنید» به این احکام اعتراض کردند.

این هشتگ که روز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه در توئیتر و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته شد، موجب ایجاد اختلال در شبکه انترنتی داخل ایران شد. وبسایت‌های رصدکننده اینترنت در جهان خبر دادند که دسترسی به اینترنت در داخل ایران با اختلال روبه‌رو شده است.

سازمان «نت‌بلاکس» که محدودیت‌های اینترنتی در سراسر دنیا را بررسی می‌کند، به اختلال در اتصال به اینترنت درایران از  ساعت ۹:۳۰ شامگاه سه‌شنبه خبر داده است.

همچنین، مرکز آی‌تی‌ایران نیز در حساب توییتری خود با انتشار نموداری از اختلال اینترنت در برخی از شهرها و اپراتورهای ایران خبر داده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه حکومت اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه از تایید احکام اعدام سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه از سوی دیوان عالی کشور خبر داد و گفت که آنها (امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی) «اراذل و اوباش بودند.»

سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق‌بشر هر دو در بیانیه‌های جداگانه خواستار لغو حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی شده‌اند.

حساب توییتری فارسی وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار تصویری از اعدام‌های صحرایی نیز از این کارزار حمایت کرده و نوشته است: «چهل و یک سال اعدام کافی است! اعدام نکنید.»

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در توئیتی همراه با هشتگ «اعدام نکنید» نوشت: «مقامات ایران باید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را بی‌درنگ لغو کنند. محاکمه آن‌ها ناعادلانه بوده است. آن‌ها گفته‌اند که از طریق ضرب‌وجرح، شوک الکتریکی و آویزان شدن مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.»

کاربرانی که روز سه‌شنبه از پیام‌هایی با هشتگ «اعدام نکنید» نوشتند با وجودی که بر روی سه جوان معترض آبان‌ماه تمرکز داشتند اما به دیگر احکام اعدام در جمهوری اسلامی نیز اشاره می‌کردند.

با وجود آنکه توییتر در ایران همچنان فیلتر است و پس از ایجاد اختلال و کاهش سرعت اینترنت، کاربران توییتر همچنان به انتشار توییت‌های خود با هشتگ «اعدام نکنید» ادامه دادند و برای ساعاتی این هشتگ را ترند اول جهان تبدیل کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا