اقتصادجهانسیاست

چین به توقیف تانکرهای ایران توسط اندونزی اعتراض، آمریکا حمایت کرد

چین روز چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹ گفت که در حال جزییات مربوط به ۲۵ نفر از اتباع خود است که در میان ۶۱ خدمه دو ابر تانکر توقیف شده توسط اندونزی به ظن انتقال غیرقانونی نفت ایران بودند.

اندونزی روز یکشنبه ۵ بهمن اعلام کرد پس از شناسایی شناورها در انتقال محموله از «ام‌تی هورس» با پرچم ایران به «ام‌تی فرِیا» با پرچم پاناما، که باعث نشت نفت شد، این کشتی‌ها توقیف شدند.

مقامات اندونزی گفتند که این توقیف مربوط به تحریم های ایالات متحده، که واشنگتن در تلاش برای جلوگیری از صادرات نفت ایران در رابطه با برنامه هسته ای تهران اعمال کرد، نیست.

همچنین بخوانید: فوری؛ اندونزی نفتکش ایران را توقیف کرد

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت ۲۵ نفر از خدمه چینی هستند. وی اشاره‌ای نکرد که همه این خدمه در یک کشتی بودند یا بین هر دو تقسیم شده بودند.

ژائو گفت: “سفارت ما نسبت به اقدام اندونزی ابراز نگرانی کرده است. ما از آنها خواستیم كه در اسرع وقت وضعیت دریانوردان چینی را تأیید كنند و ما را رسماً مطلع كنند.”

وی گفت: چین از اندونزی خواست تا “به طور منصفانه و مطابق با قانون” تحقیق کند.

تووکو فیضاسیه، سخنگوی وزارت خارجه اندونزی به رویترز گفت که “ارتباط اولیه” با چین و ایران برقرار شده است و گفت که اطلاعات بیشتر به نتایج تحقیقات بستگی خواهد داشت.

وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۶ بهمن گفت که توقیف نفتکش به دلیل یک مسئله فنی است و از اندونزی خواسته است جزئیات بیشتری را ارائه دهد.

ایران متهم شده است که با از کار انداختن سیستم های ردیابی در نفتکش ها، به دنبال پنهان کردن مقصد فروش نفت خود است.

همچنین بخوانید: نفتکشی با پرچم کره جنوبی توسط ایران توقیف شد، سئول واحد مقابله با دزدی دریایی فرستاد

مقامات اندونزی گفتند که این کشتی ها با نشان ندادن پرچم های ملی، خاموش کردن سیستم های شناسایی خودکار و عدم پاسخگویی به تماس رادیویی، هویت خود را پنهان می کنند.

سازمان بین المللی دریانوردی برای ایمنی و شفافیت کشتی ها را ملزم به استفاده از فرستنده ها می کند. در صورت وجود خطر دزدی دریایی یا خطرات مشابه، خدمه می توانند دستگاه ها را خاموش کنند.

سخنگوی سفارت ایالات متحده در جاکارتا به رویترز گفت: “ما از تلاش های گارد ساحلی اندونزی برای مقابله با فعالیت های غیرقانونی دریایی استقبال می کنیم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا