اجتماعیایرانجهانسیاست

کنفرانس ملل غیرفارس با اتحادیه اروپا برگزار شد

بر اساس گزارشی که به‌دستمان رسیده، کنفرانسی ویدیویی با موضوعیت ملل غیرفارس در ایران، با شرکت نمایندگان این ملت‌ها و اتحادیه اروپا برگزار شد.

به گزارش ای‌ان‌تی، روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه، کنفرانسی ویدیوئی به سرپرستی اتحادیه اروپا تحت عنوان ملت های غیرفارس در ایران، برگزار شد.

نمایندگان ملل غیر فارس نیز در این کنفرانس مشارکت داشتند. آقای خلف الکعبی عضو کمیته اجرایی جنبش آزادی بخش احواز، آقای صالح کامرانی دبیرکل حزب مرکزی آذربایجان، آقای ناصر بلیدی دبیرکل حزب مردم بلوچ و روح اله مرادی دبیر کل حزب قشقائی، نمایندگی ملل خود را بر عهده داشتند.

آقای کامرانی در سخنرانی خود علاوه بر مطرح کردن موضوع سرکوب فعالین مدنی و سیاسی ترک در ایران به ۱۵ سال حبس عباس لسانی اشاره کرده و از شرایط بد آقای لسانی در زندان اردبیل و تحت فشار قرار گرفتن خانواده این فعال سرشناس آذربایجانی و پلمپ محل کسب آنان سخن گفت.

دبیرکل حزب مرکزی آذربایجان همچنین از ۹ سال حبس لطیف حسنی دیگر فعال سرشناس آذربایجانی سخن گفت و اضافه کرد که آقای حسنی و دیگر همراهان وی که از سوی جمهوری اسلامی به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند فقط به خاطر اعتراض به نژادپرستی سیستماتیک در ایران و اقدام به تاسیس حزبی سیاسی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی در جهت احقاق حق ترک‌های ایران به این زندان محکوم شده‌اند.

الیزابت فوتیگا وزیر امور خارجه سابق لهستان و عضو فعلی پارلمان اروپا، بیرت یان راوسن، عضو پارلمان اروپا و عضو حزب اصلاحات سیاسی هلند در این کنفرانس ویدیویی سخنرانی داشتند.

سخنرانان بر اهمیت مطرح نمودن موضوع ملت های غیرفارس که اکثریت جمعیت ایران را تشکیل می دهند تأکید کردند و به تغییر دیدگاه برخی از کشورهای اروپایی در مورد مسئله ملل غیرفارس اشاره نمودند.

در این نشست منال مسیلمی مشاور پارلمان اروپا نیز شرکت کرد. خانم مسیلمی ضمن اشاره به سرکوب قیام زندانیان در زندانهای اقلیم احواز و کردستان در چند ماه گذشته و وضعیت دردناک زندانیان سیاسی زن احوازی در زندان سپیدار، در مورد نقض گسترده حقوق بشر در ایران بحث و گفتگو کرد.

در این کنفرانس به موضوعات انسانی و زیست محیطی، درد ورنج ملل غیرفارس و اقلیت های مذهبی که تحت ستم حکومت جمهوری اسلامی از ساده ترین حقوق های انسانی خود محروم هستند، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

نمایندگان ملل غیر فارس همچنین از جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی که به نفع ناسیونالیسم فارسی اعمال تبعیض آمیز را روا می دارد، فعالان ملل غیرفارس را مورد آزار و شکنجه قرار می دهد، با مصادره زمین ها، افراد منتسب به ملل غیرفارس و اقلیت های مذهبی را از توسعه محروم می کند، یاد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا