جهانسلامتی و زندگی

کوبا شروع به تزریق واکسن سینوفارم چین کرد

کوبا، که تا به امروز منحصراً واکسن های داخلی کووید-۱۹ خود را به کار گرفته بود، از واکسن سینوفارم متحد خود چین، استفاده خواهد کرد.

کوبا، که تا به امروز منحصراً واکسن های داخلی کووید-۱۹ خود را به کار گرفته بود، همچنین از واکسن سینوفارم متحد خود چین که توسط کمونیست ها اداره می شود، استفاده خواهد کرد.

مقامات بهداشتی کوبا گفته‌اند که دو دوز سینوفارم همراه با تقویت کننده کوبا از روز یکشنبه ۷ شهریور در استان سینفوئگوس استفاده شده است.

اثر این واکسن ترکیبی بیش از ۹۰ درصد اعلام شده بدون اینکه جزئیاتی ارایه دهد مبنی بر اینکه آیا رگولاتور دارویی کوبا مصرف این واکسن را تائید کرده است یا خیر.

مقامات کوبا که در اوایل ماه جاری گفته بودند می توانند تا ماه سپتامبر به اندازه کافی واکسن برای کل کوبا تولید کنند، توضیح ندادند که چرا آنها اکنون برای تزریق واکسن چینی تصمیم عوض کرده‌اند.

آمیلکار پرز ریورول، ویروس شناس کوبایی ساکن برزیل به رویترز گفت: “به نظر می رسد تصمیم برای استفاده از سینوفارم در کوبا به محدود بودن تعداد واکسن های کوبایی و فوریت ناشی از انفجار موارد ابتلا به کرونا مرتبط است.”

پرز ریورول، کارشناس تجزیه و تحلیل داده های کوبا، در فیس بوک گفت، وزارت بهداشت کوبا در ماه مه گفته بود که تا ماه اوت ۷۰ درصد مردم را واکسینه می کند اما تا کنون تنها ۳۰ درصد را واکسینه کرده است.

در همین حال، کوبا یکی از بالاترین موارد ابتلایان به کرونا در جهان را دارد.

این شیوع در شرایطی رخ می دهد که کمبود کالاهای اساسی از جمله دارو که خشم مردم را برانگیخته است، منجر به اعتراضات بی سابقه سراسری در ماه گذشته شد.

مقامات کوبا، که بحران اقتصادی را تا حد زیادی ناشی از تشدید تحریم های آمریکا می دانند، از اهدای تجهیزات پزشکی و غذا متحدانی مانند چین استقبال کردند، اگرچه مشخص نیست که واکسن های چینی، اهدا شده یا خریداری شده است.

منتقدان مدتها بود که از دولت می خواستند واکسن های خارجی تهیه کند نه اینکه فقط به واکسن های داخلی تکیه کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته گفت که ایالات متحده آمادگی ارسال واکسن به کوبا را دارد در صورتی که اطمینان حاصل شود که سازمان بین المللی آنها را اداره می کنند.

میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا نیز، گفت اگر ایالات متحده به وضعیت بشردوستانه کوبا اهمیت می‌دهد، تحریم ها را که به گفته او به کند کردن تولید واکسن های داخلی باعث شده است، لغو می کرد.

این کشور آمریکای لاتین پیش تر گفته بود دو واکسن کرونای سوبرنا۲ و آبدالا را ساخته است، بدون آنکه اطلاعات آن را در مجلات معتبر علمی منتشر کند. کوبا برای هر دو واکسن مجوز استفاده اضطراری صادر کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا