آذربایجانایران

فریاد آزادیخواهی ملت آذربایجان جنوبی در بازی تراکتور؛ آزادلیق، عدالت، میللی حکومت

هواداران تراختور آذربایجان روز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در‌جریان دیدار با نساجی مازندران در استادیوم سهند تبریز با سردادن شعار «آزادلیق، عدالت، میللی حکومت» خواستار آزادی و تشکیل حکومت ملی در آذربایجان جنوبی شدند.

در جریان این دیدار شعارهای «آذربایجان وار اولسون ایسته‌مییه‌ن کور اولسون»،«تورک دیلینده مدرسه اولمالیدیر هر کسه»،«آذربایجان قیزلاری گؤیلرین اولدوزلاری»،«آزادلیق، عدالت، میللی حکومت» و… سرداده شد.

شعار اصلی ملت تورک که «گفتمان مبتنی بر حق حیات و حق حاکمیت» را مطرح می کند از همان روزی که در یک تظاهرات خیابانی- به تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۰ در شهر تبریز در حمایت از ملت عرب الاحواز سر داده شد، تا به امروز حضور پر رنگی در یادداشت‌ها ، گفت‌ و‌ گوهای فعالین آذربایجانی، دیوارنویسی ها، استادیوم ها و تظاهرات ها داشته است.

برخی این شعار را یکی از مترقی‌ترین شعارهای جنبش ضدتبعیض آذربایجان می‌دانند که پس از سالها تمرکز فعالین آذربایجانی بر روی هویت و زبان تورکی،اکنون با فراروی از آن مطالبه،  گفتمان‌سازی گسترده‌ای را آغاز کرده تا بتواند تمامی رنج ها و ستم‌های ناشی از استعمار آذربایجانی‌ها، در حوزه‌های متنوعی اعم از سیاسی، اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی را پوشش داده و حتی برنامه‌ای برای گذر از این وضعیت ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا