ایرانسلامتی و زندگی

آمار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کرونا: ابتلای ۶۰۰ هزار نفر و جان باختن ۸۶۰۰ نفر

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی بر اساس تخمین‌ها اعلام کرد که آمار واقعی تعداد جان‌باخته‌گان ویروس کرونا حدود دو برابر وتعداد مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

بر اساس آمار تخمین زده شده توسط این مرکز که روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین منتشر شد، تعداد افراد جان‌باخته بر اساس ابتلا به کرونا هشت هزار و ۶۰۹ نفر و تعداد مبتلایان بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر است.

این مرکز در این گزارش اعلام کرده که براساس مدل‌سازی «کار گروه اپیدمیولوژی» وزارت بهداشت، بدون هرگونه مداخله دولت ۶۰ میلیون نفر در ایران به این ویروس مبتلا خواهند شد.

بر اساس این گزارش «افرادی که به ویروس آلوده می‌شوند، ولی به دلیل عدم علامت و یا به خاطر خفیف بودن علائم نیاز به بستری ندارند یا اصلاً به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و براساس تجربه کشور چین، حدود ۸۰ درصد مبتلایان را شامل می‌شود» در آمار رسمی محاسبه نمی‌شوند.

این مدل‌سازی پیش‌بینی کرده است که در صورت ایزولاسیون ۴۰ درصدی، ۸۱۱ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و شش هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین، در صورت ایزولاسیون ۲۵ درصدی یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر مبتلا شده و ۱۳ هزار و ۴۵۰ نفر نیز فوت خواهند شد.

و اما در صورت ایزولاسیون ۱۰ درصدی دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده و ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر جان خواهند باخت.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در عین حال اعلام نشده که درصد ایزولاسیون در ایران اکنون چند درصد است.

پیشتر وزارت بهداشت ایران اعلام کرده بود که آمار این وزارت بر اساس پاسخ تست نهایی از افراد است و این وزارتخانه افرادی را که در گذشته علائم بالینی داشته‌اند در آمار خود لحاظ نمی‌کند.

این مرکز با اشاره به تجربه قرنطینه کامل در چین و تست غربالگری گسترده در کره جنوبی، نوشت که در ایران «هیچ کدام از این دو سیاست به درستی و کامل اجرا نشده است؛ نه قرنطینه شهری (‌به‌طور کلی یا در مراکز شیوع) به صورت جدی دنبال شده است و نه سیاست انجام تست حداکثری و ایزولاسیون»

در آخرین گزارش وزارت بهداشت مجموع مبتلایان به ۷۴ هزار و ۸۷۷ نفر رسیده و ۴ هزار و ۶۸۳ نفر از بیماران جان باخته‌اند.

حمید سوری، عضو ستاد ملی مدیریت کرونا، روز ۱۸ فروردین به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «برآوردی که اکنون وجود دارد این است که حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند».

مقام‌های وزارت بهداشت تا کنون اظهارات حمید سوری را تکذیب نکرده‌اند.

پیشتر ریک برنان، مقام مسئول منطقه خاورمیانه در سازمان جهانی بهداشت که به ایران سفر کرده بود، ۲۶ اسفند به خبرگزاری رویترز گفته بود که آزمایش ابتلا به کرونا در ایران مانند برخی از کشورهای پیشرفته در اروپا تنها در موارد شدید انجام گرفته است.

به همین خاطر شمار واقعی مبتلایان به این ویروس را می‌توان احتمالا پنج برابر آمار رسمی ارزیابی کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا