اجتماعیایرانسیاست

احضار سه روزنامه نگار تورکمن توسط دادگاه انقلاب گنبد

دادگاه انقلاب شهر گنبد استان گلستان رسیدگی به اتهامات آنه محمد بیات، امان محمد خوجملی و لطیف ایزدی از روزنامه نگاران ترکمن‌صحرا را آغاز کرد.

دادگاه انقلاب شهر گنبد استان گلستان رسیدگی به اتهامات آنه محمد بیات، امان محمد خوجملی و لطیف ایزدی از روزنامه نگاران ترکمن‌صحرا را آغاز کرد. وکالت این افراد را احمد مرادپور بر عهده دارد.

آنه محمد بیات خبرنگار با سابقه تورکمن در نشریات تورکمنی-فارسی صحرا، سایران و گلستان سلام است که در پی باز نشر کاریکاتور ملانصرالدین در یک گروه واتس آپ محلی با اتهام اقدام علیه امنیت ملی روبروست. این  روزنامه نگار فعلا با قرار کفالت آزاد است. پیش از این دادگاه عمومی گنبد وی را با اتهام تبلیغ علیه نظام و روحانیت محاکمه و حکم به عدم صلاحیت دادگاه عمومی برای رسیدگی به این اتهام داده بود. دادگاه عمومی پرونده را به شعبه اول دادگاه انقلاب گنبد ارجاع داده بود که پرونده در انتظار تعیین وقت رسیدگی در دادگاه انقلاب است.

آنه محمد بیات

همچنین

امان محمد خوجملی

روز ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با اتهام نشر اکاذیب به دادگاه انقلاب گنبد فراخوانده شده است. اتهام دیگر وی، اقدام علیه امنیت ملی است که در انتظار تعیین وقت رسیدگی است. امان محمد خوجملی مدیر کانال تلگرامی فردای آزاد است که بر اساس مطالب منتشره در کانال تلگرامی اش در مورد عدم وجود انتخابات آزاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری و شورا و نمایشی بودن انتخابات با اتهامات نشر اکاذیب و اقدام علیه امنیت ملی روبروست.این خبرنگار ترکمن پیش از این بازداشت و هم اکنون به قید وثیقه آزاد است.

علاوه از این، بازپرسی دادگستری گنبد ۲۶ تیر ۱۴۰۰ لطیف ایزدی  را جهت اخذ آخرین دفاع  احضار کرده بود  و از او خواسته شده بود که آخرین دفاع را در عرض یک هفته ارائه کند که بدلیل ابتلای وی به کرونا درخواست تاخیر در رسیدگی از سوی وکیل به بازپرسی ارائه شد و آخرین دفاع به بعد موکول شد. لطیف ایزدی مدیرسایت خبری اولکامیز از نشریات اینترنتی منطقه تورکمن‌صحرا است که بعد از انتشار خبر ربوده شدن یک کودک در روستای سلاق نوری شهر گنبد توسط پلیس فتا احضار و به نشر اکاذیب متهم شده بود. پس از انتشار این خبر و ایجاد جو اعتراضی در شهر گنبد پلیس فتا از ایزدی خواسته بود که خبر مربوطه را از سایت حذف کنند اما این خواسته پلیس با مخالفت این روزنامه نگار مواجه شده بود و این امر باعث پرونده سازی برای ایزدی و بازداشت وی شده بود. پلیس بعدا با گرفتن قول از این روزنامه نگار وی را آزاد کرده بود.

لطیف ایزدی

فشار بر خبرنگار و نویسندگان تورکمن در سالهای اخیر افزایش یافته است. منابع محلی  می گویند این نوع پرونده سازی‌ها با بهانه های مختلف جهت فشار بر اقلیت تورکمن که زبانشان تورکمنی و مذهبشان سنی است صورت میگیرد و در سالهای اخیر جمهوری اسلامی ایران با ایجاد رانت‌های حکومتی در صدد کوچ دادن غیر بومیان به منطقه تورکمن صحرا و تغییر بافت جمعیتی آن منطقه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا