آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

گزارشی در مورد اکبر نعیمی، فعال حقوق بشر آذربایجانی محبوس در زندان اوین 

گزارش ای‌ان‌تی در مورد اکبر نعیمی، فعال حقوق بشر آذربایجانی که در تاریخ ۲۸ تیر، در تبریز بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

اکبر نعیمی، فعال حقوق بشر آذربایجانی اخیراً طی تماس کوتاهی که با خانواده اش داشته از بازداشتش در تبریز و انتقال به زندان اوین جهت سپری کردن حکم ۹ سال و ۸ ماه اطلاع داده است.

به گفته نعیمی ماموران امنیتی او را در ۲۸ تیر ماه در تبریز بازداشت و به  زندان اوین (تهران) جهت اجرای حکم منتقل کرده اند و هم اکنون در قرنطینه زندان اوین است. اجرای این حکم بدون ابلاغ به او و وکلایش انجام شده است.

شعبه  ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با استناد به شرکت وی در جلسه خصوصی روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۹۲، او را از بابت اتهام های “عضویت در گروه غیرقانونی”، “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی به نفع گروههای مخالف نظام جمهوری اسلامی” به ترتیب به ۵ سال، ۴ سال و ۸ ماه که در مجموع به ۹ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی “دو سال منع خروج از کشور و منع عضویت در احزاب گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی” محکوم کرده بود. این حکم عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شده است و با توجه  به قانون تجمیع جرائم ۵ سال از این حکم قابل اجرا و قطعی می باشد.

بازجویی های نعیمی در مورد فعالیت‌های حقوق بشری وی بوده و بازجو به وی گفته است: “علیرغم نبود مدارک کافی ما میدانیم نوشتن و جمع آوری همه اخبار زندانیان سیاسی آذربایجانی و فرستادن خبرها به خارج از ایران کار تو است و به همین خاطر به قاضی دستور داده ایم برایت ۱۰ سال زندان ببرد”. دادگاه اکبر نعیمی به صورت پنج دقیقه ای برگزار شده و قاضی بدون اینکه به او یا وکیلش اجازه دفاع بدهد او را به صورت خشن از دادگاه بیرون انداخته است. همچنین در پرونده وی هیچ اشاره دقیقی به دسته ای که آقای نعیمی عضوش شده و اینکه اعضایش چه کسانی هستند نشده و صرف شرکت او در جلسه بزرگداشت روز جهانی زبان مادری به عنوان عضویت در گروه تلقی شده است.

این فعال حقوق بشر پیشتر روز ۲ بهمن ۱۳۹۸ در تهران بازداشت و نهایتا بعد از حدود دو ماه بازجویی در سلول انفرادی به قید وثیقه ۶۰۰ (ششصد) میلیون تومانی آزاد شده بود.

آقای نعیمی فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک بوده و به هنگام بازداشت بعنوان تکنسین شرکت هواپیمایی هما مشغول به کار بود، که بعد از آزادی موقت از کار اخراج شد. اکبر نعیمی از اعضای شورای مرکزی هیئت موسسان سازمان عیردولتی اورین و کانون گونه‌باخان بود که پیشتر با تنگ نظری های عوامل حکومت ایران در شهرستان خوی لغو امتیاز و پلمپ گردید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا