آذربایجان

اسکان سیستماتیک کُردها در اردبیل به بهانه کار

در حالیکه اردبیل با بحران بیکاری و مهاجرت روبروست، حکومت ایران با هدف برهم زدن ترکیب جمعیتی آذربایجان جنوبی، به شکل سیستماتیک کُردها را در استان اردبیل اسکان می دهد.

شهروند‌ان‌ آزربایجانی با ارسال تصاویری از ترمینال اردبیل به آذنیوزتی‌وی، از مهاجرت خزنده کُردها به این استان خبر می دهند. به گفته آنان، روزانه ۳ الی ۴ اتوبوس حامل افراد غیربومی که اکثرا از اهالی شهرهای سنندج (سینان داش)، مریوان، بوکان(بی کندی) و…  هستند، به اردبیل وارد می شوند.

به گفته شهروندان اردبیلی، شمار زیادی از کُردها نیز در بازار اردبیل، میدان سرچشمه و‌ چهارراه اردبیل در کنار پیاده روها به ساعت فروشی و‌ عطر‌فروشی روی آورده اند و شب را نیز‌ در‌ مسافرخانه ها و‌ هتل های اردبیل سپری می کنند.

در خردادماه ۹۹ نیز فرماندار پارساآباد مغان ضمن اعتراض به  اسکان ۲ هزار مهاجر کرد در این شهرستان گفت: «حضور اکراد و ریشه اندازی آنها در مغان در آینده می تواند مسئله ساز باشد.»

عدالت حاجی پور در جلسه پیشگیری از خشونت شهرستان پارساآباد گفت: «نزدیک به ۲ هزار نفر کردزبان جهت انجام کار کارگری به شهرستان پارسآباد آمده و ساکن شده‌اند. با توجه به تفاوت های فرهنگی فراوان امکان دارد این مهاجرت ها در آینده باعث بروز مشکلات فرهنگی، خشونت و آسیب های اجتماعی بگردد.»

پیشتر فعالین ملی آزربایجان هم بارها در خصوص اسکان سیستماتیک کردها در موغان توسط حکومت ایران هشدار داده بودند.

حکومت ایران با اسکان کردها در نوارهای مرزی آزربایجان جنوبی سعی دارد ارتباط  زمینی تورک های آزربایجان جنوبی با آزربایجان شمالی و تورک های ترکیه را قطع نماید و ترکیب جمعیتی آزربایجان جنوبی را به نفع کردها تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا