اجتماعیایرانخاورمیانه

افغانستان: جسد ۱۷ مهاجر افغان که به رودخانه انداخته شده‌بودند، پیدا شد

فرماندار گلران در ولایت هرات اعلام کرد جسد ۱۲ تن دیگر از مهاجران افغانی که ماموران مرزبانی ایران به رودخانه انداخته‌اند، پیدا شده و تعداد اجساد به ۱۷ تن رسیده است.

مقامات افغانستان و بازماندگان این حادثه می‌گویند ماموران مرزبانی ایران حدود ۵۰ تن از مهاجرانی را که قصد داشتند از ولایت هرات وارد خاک ایران شوند، دستگیر و سپس آنها را مجبور کردند که برای بازگشت به افغانستان خود را به رودخانه هریرود، بیاندازند.

بازماندگان این حادثه روایت کرده اند که این گروه از کارگران مهاجر که اغلبشان جوانان و شماری هم کودکان زیر هجده سال بودند روز پنج‌شنبه ١١ اردیبهشت وارد خاک ایران شده‌اند. سپس آنها از سوی مرزبانان ایرانی دستگیر و در اتاقی حبس شده‌اند. در طول مدت بازداشت هم مورد آزار، اذیت و ضرب‌و‌شتم قرار گرفته‌اند.

عبدالغنی نوری، فرماندار گلران در ولایت هرات، امروز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که «۵۰ افغان به رودخانه پرت شده‌اند. تاکنون جسد ۱۷ تن از آنها را پیدا کرده‌ایم.»

آقای نوری هفته گذشته گفته بود که جسد پنج تن از این مهاجران را از «هریرود» گرفته‌اند.

رودخانه هریرود در مرز ایران، افغانستان و ترکمنستان

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در روز حادثه اعلام کرد که محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه پس از دریافت گزارش‌هایی در رابطه با کشته شدن مسافرین افغان در امتداد مرز با  ایران، خواستار آن شده تا این موضوع به صورت همه جانبه تحقیق شود.

روز گذشته عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ادعاها مبنی بر اینکه مرزبانان ایران تعدادی از مهاجران افغان را برای بازگشت به افغانستان مجبور به عبور از رودخانه «هریررود» کرده‌اند، قویا تکذیب کرد.

پیشتر، عباس موسوی گفته بود که این «حادثه» در خاک افغانستان اتفاق افتاده است.

مایک پومپئو در کنفرانس خبری روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت گفت: «از دیدن گزارشهای هفته پیش درباره آزار، شکنجه و غرق کردن شهروندان افغان از سوی ماموران مرزی ایران شوکه شدم، مهاجرانی که برای یافتن غذا و کار از مرز گذشته بودند.»

همچنین سفارت آمریکا در کابل با انتشار توییتی در این باره نوشت: «ما در نگرانی دولت افغانستان، جامعه مدنی و مردم در مورد گزارش‌های قتل و آزار مهاجران افغان در نوار مرزی ایران شریک هستیم.»

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز خواستار تحقیقات همه‌جانبه شده و در توئیتی نوشته بود: «اتحادیه اروپا انتظار شفافیت کامل در این تحقیقات را دارد.»

در اعتراض به این رویداد امروز پنجشنبه، ۱۸ اردبیهشت، تعدادی از فعالان حقوق بشر و شهروندان افغان ساکن کابل، مقابل سفارت ایران تجمع کرده و با اجرای فلش‌مب از دولتهای افغانستان و ایران خواستند که در باره این موضوع تحقیق کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا