ایرانجهانخاورمیانه

الجریده: مذاکرات مستقیم مخفیانه بین دولت ترامپ و “اصول‌گرایان” ایران در عمان

روزنامه «الجریده» کویت مدعی شد که مذاکرات مستقیم مخفیانه‌ای بین دولت ترامپ و "اصول‌گرایان" ایران در عمان در جریان است.

این گزارش که روز جمعه ۴ مهرماه منتشر شده، می‌گوید وقتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حاشیه اجلاس امضای توافق نامه صلح تاریخی بین امارات، بحرین و اسرائیل، از “توافق بزرگ با ایران پس از انتخابات نوامبر” سخن به‌میان آورد، این ادعای او خالی از حقیقت نبود. اعتماد به نفس آقای ترامپ ناشی از اطلاعات مثبت از تماس مستقیم با جریان قدرتمند اصول‌گرایان بود که بر مجلس، نیروهای مسلح و بویژه سپاه حاکم و رهبری نظام را نیز شامل می‌شود.

الجریده می‌گوید، یک مقام ارشد اصول‌گرا به این روزنامه گفته که تماس هایی بین نمایندگان دولت ترامپ و یک شخصیت عالی رتبه اصولگرا برقرار بوده است و تصریح کرده که هفته گذشته جلسه ای مخفی بین دو طرف در عمان ترتیب داده شده است.

الجریده می‌افزاید، این منبع که از مقامات ارشد جناح اصولگرایان نیز است، گفت که در این دیدار، نمایندگان آقای ترامپ پیشنهاد کردند که در مورد فرمول همکاری برای رسیدن به توافق مشترک بین دولت بعدی آمریکا و رئیس جمهور بعدی ایران، توافق کنند.

بر این اساس، “نمایندگان آقای ترامپ تأیید کرده اند که وی در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ۳ نوامبر برگزار شود، برای بار دوم پیروز خواهد شد و آنها نمی خواهند با دولت روحانی پشت میز مذاکره بنشینند. چراکه روحانی توانایی اجرای تعهدات خود را ندارد و ادعا می کند که سپاه پاسداران توافق با واشنگتن را نقض می‌کند و این خارج از اختیارات او است.”

این منبع ایرانی خاطر نشان کرده که: “طرف آمریکایی به اصول‌گرایان گفته که تمام برآوردهای اطلاعاتی این کشور موید این است که جریان آنها [اصول‌گرایان] دولت بعدی ایران را کنترل خواهد کرد و این جریان توانایی کنترل همه نیروهای تأثیرگذار در داخل کشور را دارد و برای این کار آنها ترجیح می دهند با این جریان تفاهم کنند و در نهایت به اختلافات میان تهران و واشنگتن خاتمه دهند.”

وی تأكید كرد: “نمایندگان آقای ترامپ به جریان اصولگرایان پیشنهاد كردند كه بدون هیچ گونه هیاهوی رسانه ای و پشت درهای بسته با همدیگر گفتگو کنند.”

به گفته این منبع، رئیس جمهور آمریكا اصرار به متوقف كردن همه برنامه های ایران را ندارد و ترس تهران را درک می‌کند، اما او می خواهد كه ایرانیان نیز نگرانی های او در مورد منافع واشنگتن در منطقه و مسئله امنیت اسرائیل را درک کنند. این نشان می دهد كه اگر فرمولی برای توافق در این زمینه حاصل شود، فقط امضای طرفین باقی مانده است. اگر اصولگرایان بتوانند علی خامنه ای، رهبر ایران را متقاعد کنند، در این صورت آقای ترامپ آماده است که شخصاً حتی به ایران سفر کند و ضمن دادن اطمینان به لغو تحریم ها، تا زمانی که ایران تعهدات خود را اجرا کند، اجرای تحریم های کنگره نیز به حالت تعلیق در آید.”

الجریده در پایان به نقل از این منبع نوشت، طرف آمریكایی اصرار ندارد كه همه موارد توافق شده در چارچوب توافق نامه احتمالی با ایران علنی شود و می توان دو توافق نامه را امضا كرد. یکی از آنها علنی خواهد بود و دیگری مخفیانه.

نمایندگان اصولگرا گزارشی درباره جلسه خود با طرف آمریکایی به دفتر رهبری منتقل کرده و منتظر پاسخ وی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا