اجتماعیجهانسیاست

پلیس بلاروس ده‌ها نفر از معترضان را در حالی‌که علیه لوکاشنکو شعار می‌دادند، بازداشت کرد

نیروهای امنیتی بلاروس روز شنبه ده‌ها معترض را در حالی که مردم در مرکز مینسک تجمع کرده و لوكاشنكو را به تقلب در انتخابات ماه گذشته متهم می‌کردند، بازداشت کردند.

یک گروه از زنان در حالی‌که شعار “رئیس جمهور ما سْوِتا” (سیاستمدار مخالف، سویاتلانا تسیخانوسکایا)  است سر می‌دادند، پلیس ضد شورش بسیاری از آنها را بازداشت و با مینی‌بوس به مکانی نامعلوم برد.

بلاروس، جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق که با روسیه متحد بود، از زمانی که کمسیون انتخابات این کشور پیروزی آقای لوکاشنکو را اعلام کرد، اعتراضات خیابانی آغاز شد و پیش از ۴۵ روز است که بدون وقفه ادامه دارد.

آقای لوکاشنکو تقلب در انتخابات ۹ اوت را انکار می‌کند و اتهامات مخالفان در مورد دستگیری های گسترده و نقض حقوق‌بشر را به عنوان یک کارزار نفرت‌پراکنانه از سوی غرب عنوان می کند.

روز شنبه، ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان میداد یک افسر نقابدار یک پرچم قرمز و سفید را از دست نینا باگینسکایا، یک فعال زن ۷۳ ساله، در حالی که او را روی زمین می کشاند درمی آورد.

این پیرزن ۷۳ ساله از زمان شروع اعتراضات به یکی از چهره های اصلی اعتراضات تبدیل شده است.

معترضین از پرچم قرمز و سفیدی که بلاروس پس از تجزیه اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به تصویب رساند، استفاده می‌کنند، اما آقای لوکاشنکو چهار سال بعد نسخه دوران شوروی را دوباره پرچم بلاروس کرد.

طبق گزارش انجمن روزنامه نگاران بلاروس، شش روزنامه نگار در راهپیمایی روز شنبه بازداشت شدند.

خانم تسیخانوسکایا با صدور بیانیه ای در شبکه های اجتماعی اقدام نیروهای امنیتی را محکوم کرد. وی گفت: “همه ما شایسته احترام به شرافت و حقوق شهروندی خود هستیم”، “ما این را می دانیم و به همین دلیل نمی توانند جلوی ما را بگیرند.”

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور ۶۶ ساله و مدیر سابق مزرعه جمعی (کالخوز)، چهارشنبه در مراسمی و بدون تبلیغات برای ششمین بار سوگند یاد کرد و با این کار هزاران نفر را به خیابانهای پایتخت سوق داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا