ایرانخاورمیانه

انفجار تانکر نفت ایران در ساحل بندر بانیاس سوریه 

دیده بان حقوق بشر سوریه روز شنبه ۴ اردیبهشت گزارش داد یک تانکر نفت ایران در نزدیکی پالایشگاه نفت در شهر ساحلی بانیاس سوریه منفجر شده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع خود تاکید کرد که «بعید است آتش سوزی به دلیل نقص فنی باشد.»

این گزارش می‌افزاید، مشخص نیست که این انفجار به دلیل حمله پهپادی صورت گرفته یا حمله دریایی به مخزن نفت درون تانکر رخ داده است. این انفجار منجر به آتش سوزی و خسارات مادی شد، اما تلفات جانی گزارش نشده است.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا نیز به نقل از وزارت نفت این کشور از آتش‌سوزی در یک نفتکش در سواحل این کشور خبر داد و عامل این حادثه را «حمله پهپادی» دانست.

مقامات ایران تا کنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

طی ماه‌های گذشته چندین نفتکش ایرانی در دریای سرخ و سواحل سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند. همچنین، در سه مورد نیز کشتی‌های تجاری اسرائیلی در آبهای جنوب ایران هدف حمله قرار گرفته‌اند.

همچنین بخوانید: رسانه‌های اسرائیل: یک کشتی اسرائیلی در دریای عرب مورد حمله موشکی ایران قرار گرفت

روز سه شنبه ۱۷ فروردین نیز یک کشتی ایرانی متعلق به سپاه پاسداران در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران نیز گفت «کشتی ایران ساویز»، با «انفجار مین های چسبان در بدنه کشتی» هدف قرار گرفت.

همچنین بخوانید: کشتی سپاه پاسداران در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت 

موسسه نیروی دریایی ایالات متحده گزارشی را در اکتبر سال ۲۰۲۰ منتشر کرد که می‌گفت ساویز یک کشتی نظامی مخفی است که توسط سپاه پاسداران اداره می شود.

شناور ساویز اگرچه از نظر فنی به عنوان یک کشتی باری طبقه بندی می شود، اما تسنیم، یکی از رسانه‌های سپاه پاسداران می‌نویسد: «این کشتی عملا به عنوان ایستگاه لجستیکی (پشتیبانی فنی و تدارکات) ایران در دریای سرخ عمل میکرد.»

همچنین بخوانید: نیویورک‌تایمز: اسرائیل پیش از حمله به کشتی سپاه به آمریکا اطلاع داده بود

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی که روز جمعه ۲۲ اسفند منتشر کرده، نوشت، مقامات آمریكایی و منطقه ای اعلام كردند كه اسرائیل حداقل ۱۲ كشتی حامل نفت سپاه پاسداران ایران به سوریه را مورد حمله قرار داده است.

همچنین بخوانید: حملات اسرائیل به نفت‌کش‌های حامل نفت سپاه پاسداران به سوریه 

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، برخی از حملات دریایی همچنین محموله های دیگری از جمله سلاح‌های ارسالی به بشار اسد را هدف قرار داده است.

محموله های نفتی ارسالی به سوریه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کنترل می شود. ایالات متحده می گوید، هدف ایران از دور زدن تحریم های علیه ایران و سوریه، تأمین بودجه سپاه است. چنین تانکرهایی غالباً محموله‌ای به ارزش صدها میلیون دلار حمل می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا