ایرانجهان

ایالات متحده ۴۵ ایرانی و سه شرکت مرتبط با وزارت اطلاعات را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۷ شهریور اعلام کرد که ۲ شرکت ایرانی، ۱ شرکت لبنانی و ۴۵ نفر ایرانی‌ را به‌دلیل همکاری با وزارت اطلاعات در تهدید مخالفان در داخل و خارج تحریم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده گفته که فعالیت این افراد و شرکت‌ها در حوزه‌ سایبری بوده و با سرویس‌های اطلاعاتی ایران و وزارت اطلاعات در ارتباط بوده‌اند. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این افراد و شرکت‌ها در زمینه حملات سایبری به مخالفان حکومت ایران و دولت‌های خارجی فعالیت می‌کردند.

بر اساس این بیانیه،‌ شرکت «تهدید پیشرفته مداوم ۳۹» و شرکت «رانا» که هر دو با وزارت اطلاعات ایران در ارتباط هستند، در قالب یک کارزار، سال‌ها مخالفان حکومت ایران و شرکت‌های بین‌المللی فعال در بخش مسافرتی را با بدافزارها هدف حمله سایبری قرار می‌داده است.

همچنین نام یک گروه سایبری و یک لبنانی به‌نام  سلطان خلیفه اسد، نیز در فهرست تحریم شوندگان دیده می‌شود که به‌دلیل ارتباط با حزب‌الله لبنان تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

استیون منوچین، وزیر خرانه‌داری آمریکا گفته است، حکومت ایران وزارت اطلاعات را به ابزاری برای حمله به شرکت‌ها و افراد بی‌گناه درآورده و اهداف تنش‌آفرین خود را در جهان دنبال می‌کند.

بر اساس این بیانیه، گروه سایبری «تهدید پیشرفته مداوم ۳۹» تحت مالکیت یا هدایت شرکت رانا است که در سال ۲۰۱۲ نیز در ارتباط با تروریسم و نقض حقوق بشر به لیست سیاه آمریکا افزوده شده بود.

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید شرکت رانا به نمایندگی از وزارت اطلاعات از ابزارهای مخرب نفوذ سایبری استفاده می‌کرد تا بر شهروندان ایرانی به ویژه مخالفانی از جمله روزنامه‌نگاران، کارمندان سابق دولت، فعالان محیط زیست، پناهندگان،‌ دانشجویان و اعضای هیات علمی و سازمان‌های غیردولتی نظارت کند و آنها را هدف هجمه خود قرار دهد.

همچنین، وزارت دادگستری ایالات متحده شب چهارشنبه، دو ایرانی را به اتهام نقش داشتن در رشته حملات سایبری علیه دانشگاه های آمریکایی و خارجی، یک اندیشکده در واشنگتن، شرکت های غیرانتفاعی و سایر سازمان ها تحت تعقیب قرار داد.

وزارت دادگستری در بیانیه‌ای اعلام کرد، هومن حیدریان ۳۰ساله و مهدی فرهادی ۳۴ ساله، هر دو اهل همدان، صدها ترابایت داده از جمله اطلاعات امنیت ملی، داده های هوافضایی، نتایج تحقیقات منتشر نشده علمی و «اطلاعات هسته‌ای غیرنظامی» را به سرقت برده‌اند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا