ایران

ایران می‌گوید سفیر ترکیه را فرا خوانده است

در پی خواندن شعر «آراز آراز» توسط اردوغان در مراسم رژه پیروزی آذربایجان در باکو، یک بار محمد جواد ظریف از طریق توییتر اعتراض کرد و حالا هم ایران می‌گوید سفیر ترکیه را فرا خوانده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز پنجشنبه ۲۰ آذر در سخنرانی خود در رژه پیروزی آذربایجان در باکو، شعر فولکلوریک «آراز آراز» را خواند که در آن از رود ارس به عنوان نماد جدایی دو آذربایجان یاد می‌شود.

در این باره بخوانید: ایران به شعر «آراز» اردوغان واکنش نشان داد

پس از یک روز، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتی متناقض از یک سو این شعر را «مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس [جمهوری آذربایجان] از سرزمین مادریشان ایران» خوانده و با این کار مدعی شده بود که «حاکمیت جمهوری آذربایجان» زیر سوال رفته و از سوی دیگر گفته بود که «هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

اکنون، آن طور که مشخص است مقامات جمهوری اسلامی ایران از خوانده شدن یک شعر فولکلور به حدی پریشان و عصبانی شده‌اند که توییت وزیر خارجه خود را کفاف یک واکنش دیپلماتیک لازم ندیده و حالا می‌گویند سفیر ترکیه را فرا خوانده ا‌ند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز جمعه ۲۱ آذر پس از توییت وزیر این وزارتخانه اعلام کرد که در اعتراض به خوانده شدن شعر «آراز آراز» از سوی رجب طیب اردوغان در رژه پیروزی آذربایجان در باکو در روز پنجشنبه ۲۰ آذر، سفیر ترکیه در تهران فرا خوانده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا