اجتماعیایران

این بار اطلاعات میلیون‌ها مشترک رایتل به فروش می‌رسد

در تازه‌ترین مورد از سریال نشت و فروش اطلاعات کاربران در ایران، اطلاعات بیش از ۵ میلیون مشترک اپراتور رایتل در اینترنت به فروش گذاشته شده است.

ایسنا دیروز چهارشنبه ۱۴ خرداد گزارش داد «با هک شدن دیتابیس رایتل» اطلاعات ۵ میلیون و ۵۰۰ مشترک سومین اپراتور بزرگ شبکه تلفن همراه در ایران نشت کرده و به فروش گذاشته شده است.

این چندمین مورد از سریال نشت و فروش اطلاعات کاربران در ایران از آغاز سال جاری شمسی در ایران است.

اطلاعاتی که در اینترنت به فروش گذاشته شده شامل «اسم، کد ملی، شماره تلفن، آدرس و کد پستی مشترکان می‌شود.»

پیش از این در فروردین ماه سال جاری به دلیل استفاده کاربران از نسخه‌های غیررسمی اپلیکیشن تلگرام و استفاده‌کنندگان از فروشگاه‌های آنلاین داخلی (سیب‌اپ) و حتی اطلاعات ثبت احوالی ایرانیان و پس از آن اخباری از نشت اطلاعات در برخی از سازمان‌ها، در ماه‌های گذشته از ابتدای سال منتشر شده بود.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در توییتر خود با اعلام اینکه «مرکز ماهر درز اطلاعات رایتل را تایید کرده است.» افزود «گزارش‌ها نشان می‌دهد اطلاعات لورفته متعلق به چهار سال پیش بوده و توسط عامل انسانی رخ داده است.»

این بدان معنی است که اطلاعات ۵ میلیون و ۵۰۰ مشترک رایتل به مدت ۴ سال در دست هکرها قرار داشته است.

فلاح جوشقانی در توییتر خود افزود «در هر حال رایتل مسئول حفاظت از داده‌ی مشترکین است و باید برخورد مسئولانه‌ای از خود نشان دهد. طبق ضوابط پروانه برخورد جدی خواهیم کرد. البته تجربه حوادث مشابه نشان داده که اگر پایگاه اطلاعات کسب‌وکاری فاش ‌شود، معمولا کارش به دادگاه نمی‌رسد، به همین دلیل هم این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند اتفاقات مشمول گذر زمان شود و مردم هم به‌ جای مطالبه‌گری، اتفاق را به دست فراموشی بسپارند،»

امروز نیز رایتل بیانیه‌ای منتشر کرده و اخبار منتشره درباره درخواست فرد باجگیر از رایتل را تکذیب کرده است.

در این بیانیه آمده است که «در تاریخ ۱۲ خرداد ماه سال جاری این اپراتور از طریق رسانه‌ها در جریان ادعای فردی مبنی بر در اختیار داشتن اطلاعات پنج و نیم میلیون از مشترکین خود شد. فرد مذکور مدعی شد از رایتل خواستار ۵ بیت‌کوین شده تا از انتشار دیتا خودداری کرده و آن را در اختیار رایتل قرار دهد و پس از ممانعت رایتل از پرداخت، برای فروش دیتا از طریق اینترنت به مبلغ یک هزار دلار اقدام کرده است که رایتل این مذاکره و درخواست را قویا تکذیب می‌کند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا