جهانسیاست

برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران از سمت خود کناره‌گیری کرد

نیویورک تایمز از تصمیم برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برای استعفا از سمتش گزارش داده بود که مایک پومپئو، نیز این خبر را تایید کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ مرداد با تایید استعفای برایان هوک، او را عضوی ارزشمند در وزارت امور خارجه آمریکا توصیف کرد و گفت: «من از نماینده ویژه، برایان هوک، به‌خاطر خدماتش در وزارت خارجه در طول بیش از سه سال سپاسگزاری می‌کنم.»

وزیر خارجه آمریکا گفت آزادی مایکل وایت و ژیائو وانگ از زندانهای جمهوری اسلامی یکی از دستاوردهای مذاکره آقای هوک یا ایرانیان بود.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز قرار است الیوت آبرامز، سیاستمدار محافظه‌کار و نماینده فعلی آمریکا در امور ونزوئلا، جانشین آقای هوک شود.

الیوت آبرامز از حامیان اصلی حمله آمریکا به عراق در دولت جرج بوش محسوب می‌شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده اشاره‌ای به دلیل استعفای آقای هوک و زمان دقیق کناره‌گیری وی از سمتش نشده است.

به عقیده گزارشگر نیویورک تایمز، کناره گیری هوک فرصت باقی‌مانده ایالات متحده برای ازسرگیری راهبرد دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن را تا ماه نوامبر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از بین می‌برد.

آقای هوک با بیان اینکه «رژیم ایران و همدستان تروریست این رژیم ضعیف‌تر از گذشته شده‌اند» تاکید کرد: «ما تاکنون بسیار موفق بوده ایم.»

از سوی دیگر الیوت آبرامز، ۷۲ دیپلماتی است که در حال حاضر نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلاست. وی در شهریور ماه سال ۹۶ طی مقاله‌ای در در روزنامه‌ «اسرائیل هیوم» تاکید کرده بود که دولت‌های غربی، درمورد اصلاحات در ایران، خودفریبی می‌کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا