اجتماعیاقتصادجهانسیاست

آمریکا واردات محصولات پنبه‌ای و گوجه‌فرنگی از سین‌کیانگ چین را به خاطر کار اجباری اویغورها ممنوع کرد

ممنوعیت پنبه و گوجه فرنگی به همراه ممنوعیت واردات پنج  اقلام دیگر به اتهام سوء استفاده از کار اجباری اویغورها اقدامی بی سابقه از سوی گمرک و حفاظت مرزبانی آمریکا خواهد بود

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از رویترز، مقامات گمرک و حفاظت مرزبانی ایالات متحده دستوراتی را برای جلوگیری از واردات محصولات پنبه و گوجه فرنگی از منطقه ترکستان‌شرقی (سین کیانگ) در غرب چین به دلیل تولید آنها با کار اجباری اویغورها آماده کرده‌اند.

سخنگوی گمرک و حفاظت مرزبانی آمریکا گفت دستورات دونالد ترامپ در این زمینه كه در ابتدا انتظار می رفت روز سه شنبه به اجرا گذاشته شود، به دلیل “مسائل برنامه ریزی” به اواخر این هفته موكول شده است.

ممنوعیت پنبه و گوجه فرنگی به همراه ممنوعیت واردات پنج  اقلام دیگر به اتهام سوء استفاده از کار اجباری اویغورها اقدامی بی سابقه از سوی گمرک و حفاظت مرزبانی آمریکا خواهد بود و احتمالاً باعث ایجاد تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان می شود.

این دستور به گمرک و حفاظت مرزبانی آمریکا اجازه می دهد محموله های خود را به دلیل مشکوک بودن در کار اجباری تحت قوانین ایالات متحده با هدف مبارزه با قاچاق انسان، کار کودکان و سایر موارد نقض حقوق بشر متوقف کند.

دولت دونالد ترامپ در حال افزایش فشار بر چین در مورد رفتار با مسلمانان اویغور است. سازمان ملل متحد گفته است كه گزارش های معتبری مبنی بر بازداشت ۱ میلیون اویغور در اردوگاه های منطقه كه برای كار به آنها منتقل شده اند، دارد.

چین بدرفتاری با اویغورها را انکار می کند و می گوید این اردوگاه ها مراکز آموزش شغلی مورد نیاز برای مبارزه با افراط گرایی هستند.

برندا اسمیت، دستیار کمیساریای گمرک و حفاظت مرزبانی آمریکا به رویترز گفت که ممنوعیت واردات برای کل محصولات پنبه‌ای شامل نخ پنبه، منسوجات و پوشاک، گوجه فرنگی و همچنین رب گوجه فرنگی و سایر محصولات صادر شده از منطقه اعمال خواهد شد.

این ممنوعیت ها می تواند اثرات گسترده ای برای خرده فروشان و تولیدکنندگان پوشاک ایالات متحده و همچنین تولیدکنندگان مواد غذایی داشته باشد. چین حدود ۲۰ درصد پنبه جهان را تولید می کند و بیشتر آن از ترکستان‌شرقی است.

در ماه مارس، قانونگذاران ایالات متحده قانونی را پیشنهاد کردند که پیش‌بینی می‌کند تمام کالاهای تولید شده در سین کیانگ با کار اجباری اویغورها ساخته می شوند و باید ممنوع شوند.

در ماه ژوئیه، واشنگتن بیانیه‌ای را صادر كرد و گفت شركت هایی كه با سین‌کیانگ تجارت می كنند یا با موءسساتی كه از نیروی كار اویغورها استفاده می كنند، می توانند در معرض “پیگرد برند، اقتصادی و قانونی” قرار بگیرند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت كه نامه ای به شركت های برتر آمریكایی از جمله والمارت ،اپل، ای‌ای‌پی‌ال.او  و آمازون ارسال كرده و آنها را نسبت به خطرات ناشی از قرار گرفتن در زنجیره تأمین نیروی کار اجباری اویغورها و نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ هشدار داده است.

دستورات گمرک و حفاظت مرزبانی آمریکا همچنین از واردات قطعات رایانه ساخته شده توسط Hefei Bitland Information Technology Co Ltd، مستقر در آنهویی چین جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا