جهان

به دنبال پیروزی ارتش آذربایجان، گرجستان نیز سفارش “بایراکتار” داد

به دنبال استفاده گسترده ارتش آذربایجان از هواپیماهای بدون سرنشین جنگی و شناسایی در قره باغ، یک کشور دیگر نیز  تسلیحات خود را به پهپادها مجهز می‌کند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، دولت گرجستان اعلام کرده است که پس از جنگ ۴۴ روزه در قره باغ، بودجه نظامی خود را افزایش داده و تسلیحات ارتش را دوباره سازماندهی می کند. به ویژه، پهپادهای تهاجمی بایراکتار تی‌بی۲ از ترکیه سفارش داده شده است.

ایراکلی گاریباشویلی وزیر دفاع گرجستان گفته است که این کشور سال آینده پهپادهای شناسایی را برای حمایت از توپخانه و پهپادهای تهاجمی را برای انهدام اهداف دشمن دریافت خواهد کرد. وی همچنین درخواستی را برای خرید بایراکتار به ترکیه ارسال کرده است.

این بیانیه نگرانی جدی در منطقه آبخازیا که با دخالت نظامی روسیه از گرجستان جدا شد، ایجاد کرده است. به اصطلاح وزارت خارجه آبخازیا گفت که برنامه های گرجستان برای خرید پهپادهای جنگی و شناسایی نشان دهنده قصد این کشور برای حل اختلافات خود با سلاح است، همانطور که آذربایجان همسایه در قره باغ انجام داد.

در بیانیه به اصطلاح وزارت خارجه آبخازیا آمده است: “در پس زمینه حوادث اخیر قره باغ، جایی که از پهپادها به طور فعال استفاده شد، برنامه های گرجستان برای خرید چنین سلاح های مدرن با دقت بالا قابل توجه است. واضح است که این سلاح های مدرن می توانند بدون استثنا، فقط برای حل درگیری های حل نشده با زور استفاده شوند “.

لازم به ذکر است که اوکراین نیز که یک کانون درگیری “منجمد شده” به حساب می‌آید و بخشی از خاک آن (شبه‌جزیره تاتارهای کریمه) نیز بصورت غیرقانونی به روسیه الحاق شده است، پیش از جنگ قره باغ پهپادهای “بایراکتار” را از ترکیه خریداری کرده است.

پس از جنگ، اوکراین همکاری های خود را با ترکیه در این زمینه بیشتر گسترش داد و توافق بر سر تولید مشترک بایراکتار در اوکراین حاصل شد. چند هفته پیش، ارتش اوکراین تمرینات گسترده ای را بر اساس تجربه ارتش آذربایجان در جنگ قره باغ انجام داد که در آن “بایراکتار”ها استفاده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا