جهان

محموله یک میلیارد یورویی مخدر کشف شده در ایتالیا به حزب‌الله و بشار اسد تعلق دارد

آژانس نوا ایتالیا روز جمعه ۵ دی ماه ۹۹ به نقل از مقامات پلیس ایتالیا گزارش داد که محموله آمفتامین توقیف شده در تابستان امسال با وزنی در حدود ۱۵ تن مرتبط با گروه حزب الله لبنان مورد حمایت ایران است.

واحد جرائم مالی ایتالیا اخیراً جزئیات این محموله را ارائه داده و گفته است كه مبدأ این محموله از سوریه بوده و تابستان سال جاری در عملیاتی توقیف شده است. ایتالیا از آن بعنوان کشف “بزرگترین محموله آمفتامین در جهان” یاد کرده است.

پلیس ایتالیا در ابتدا گمان می‌کرد که دولت اسلامی (داعش) عامل این محموله است، اما تحقیقات بیشتر نشان داد که این محموله بزرگ مواد مخدر به بشار اسد، دیکتاتور سوریه و متحد نزدیک وی حزب الله لبنان تعلق دارد.

به گفته دادستانی ناپل، مواد مخدر در داخل سه کانتینر “مشکوک” که شامل کاغذهایی برای استفاده صنعتی بود، جاسازی شده بود.

قاچاق مواد مخدر برای حزب الله، به عنوان قوی ترین گروه نیابتی ایران که بیشتر بودجه و سلاح های خود را از ایران تهیه می‌کند، به یکی از منابع اصلی درآمد این گروه تبدیل شده است. از زمان فشار حداكثری دولت ترامپ بر ايران، اين كشور در تأمين سلاح‌ و منابع مالی برای گروه هاي نيابتی خود با سختي روبرو بوده است.

این آمفتامین‌ها از نوع کپتاگون می‌باشد و تعداد آنها ۸۴ میلیون گزارش شده است.

کپتاگون در دهه ۱۹۶۰ برای درمان افسردگی و ناركولپسی اختلال خواب استفاده می شد که یكی از چندین نام تجاری فنیلین هیدروكلراید و یك داروی متعلق به خانواده آمفتامین ها است كه می تواند ترس را مهار كرده و خستگی را دفع كند.

کپتاگون در خاورمیانه محبوب است و در مناطق جنگ زده مانند سوریه رونق گسترده‌ای دارد.

از کاپتاگون بعنوان «ماده مخدر جهادی» نیز یاد می‌شود، چرا که این دارو در مخفیگاه بسیاری از پستیزه‌جویان جهادی از جمله مخفیگاه تروریست‌هایی که در سال ۲۰۱۵ در تاتر باتاکلان پاریس ۹۰ نفر را کشتند، پیدا شده بود.

همچنین بخوانید: العربیه: اسرائیل «محموله پول ایران به حزب‌الله» را در سوریه هدف قرار داد

همچنین بخوانید: انبار مهمات حزب‌الله مورد حمایت ایران در لبنان منفجر شد

همچنین بخوانید: بهاء حریری: حزب‌الله مسئول انفجار در بیروت است؛ امنیت آلمان: حزب‌الله صاحب یک انبار نیترات بود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا